X-trim, Summit eller Ranger 550 - vad passar mig?

PPPPistvakt

Ny medlem
7 jan 2011
2
0
1
Umeå
Jag söker en andraskoter till familjen som ska vara funktionell men någorlunda modern (t ex framvagnen), lätt med hög framkomlighet, smidighet i fjällterräng, den ska ha plats för två och kunna dra en kälke om det kniper. Dessutom billig eftersom den sannolikt kommer gå max 10 mil/år. Jag kan göra avkall på fartresurser och sportighet, och allt vad fåfänga heter. Skruva kan jag möjligen göra om det är lätt åtgärdat och billigt, undviker alltså gärna det. Ursprunglig budget var 20-25000:- och siktet Ski-Doo GT, Tundra, Lynx Forest Fox, 3900 el dyl.

Jag har dock tappat marknadskollen sedan 20 år men tror mig ha ringat in Summit 550, X-trim 550 och Ranger 550 runt -08 som möjliga objekt, men kan inte riktigt nyansera utvärderingen. Summit och X-trim tycks ha lämpliga snömässiga kvaliteter, enligt någon med fördel för Summit i lössnö och X-trim i chassit, men båda känns tveksamma för två med sin vårta till dynpåbyggnad. Då känns Ranger bättre för två, men i övrigt? Samtidigt har förstås budgeten fått höjas något.

Kan någon vägleda mig om lämpligt köp? Kanske något helt annat? Fråga gärna om kravbilden är skev. Jag har tyvärr själv inte kört någon av modellerna och nu finns ingen snö vid kusten, men det är ju i fjällen man ska köra skoter :blink1:

Last edited: