XC 800 MXZ 800 ZR800 800 Rave

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
för max 30000:-
Kör storm 800 nu men är inte karl nog att hantera den.
Hur jag än bryter å bänder i styret så tar den sin egen väg.
Gillar klippet i den...ljudet....men jag orkar inte en vinter till.

Har inte kört så många olika skotrar,hade en wildcat 700 -92 för 10 år sen
testade då en -98 mxz500 och tyckte den var fantastiskt lättkörd men trött.
som en barnskoter....

testade i vintras en lynx rave 800 -01,gick fantastiskt bra,ganska pigg,lättkörd bra fjädring.

är alla bigblocktwinnar från de åren lika bra?
Naturligtvis inte men vad skiljer dem åt?
Är absolut inte märkesbunden.

vill egentligen ha en xcr800 el thundercat men då är jag väl fel ute igen...
eller?

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hur stor är du? Tänkte om du är ganska liten så är de mest troligt förklaringen till att du inte klarade av att hantera stormen. Men väger du runt en 70kg så väl nog inte en T-Cat vara nått problem att hantera.

Vad har du för körstil? Är det mest led du ska köra hade jag nog valt en MXZ. Är de lite mer lössnö med i bilden så är ZR riktigt dugliga utanför leden. Och om du kör hårt efter leden å hoppar och har dig så är en Rave ett riktigt bra val :)

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Har han problem med stormen lär ju inte en thundercat va nåt bra alternativ....2cylindrar ska du ha....(ja jag vet 3 cylindrar låter häftigare och drar mer bränsle) typ en 600-700 skulle jag rekomendera...men visst har mycket motor sin charm, men lite vikt på kroppen och armmuskler är en fördel då.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Har han problem med stormen lär ju inte en thundercat va nåt bra alternativ....2cylindrar ska du ha....(ja jag vet 3 cylindrar låter häftigare och drar mer bränsle) typ en 600-700 skulle jag rekomendera...men visst har mycket motor sin charm, men lite vikt på kroppen och armmuskler är en fördel då.
Jo, men en t-cat är mer lättkörd än en storm.

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Jag har väl 85kg/173cm

Jo,nog måste det väl ha hänt endel mellan storm -93 och tc -01.
Kom det förresten nytt chassie på tc -00 ? zr3 ?

jag tycker att en 800 twin med nöd å näppe skulle funka för mej.
Tyvärr ligger mach z rev lite för högt i pris än så det får bli en annan gång.

När kom zx chassi på mach z?

eller..det kanske är dumt med en trippel...

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Jag tycker du ska kolla på Enduro 600-700, Artic F6, Mxz 600-700! Jag har själv en enduro 700 som jag tycker går att misshandla rejält efter leden utan att den sviker nånstans, sen har jag 38 matta så djupsnö är inget bekymmer.

Innan hade jag en F5a och den var snuskigt rolig efter led, lätt som fan. Men i djupsnö sög den.

Jag väger 107kg och är 194cm, aldrig känt behov av en 800, tycker enduro 700 passa mig som handen i handsken!

Nåväl! Min åsikt : )

Lycka till!

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag har väl 85kg/173cm

Jo,nog måste det väl ha hänt endel mellan storm -93 och tc -01.
Kom det förresten nytt chassie på tc -00 ? zr3 ?
T-Cat/ZRT fick nytt chassi -99. Det är inte ZR3 Chassit utan det är ett annat chassi som heter ZRT2.

Jag hade nog gått på en ZR 6/800 lr en Enduro 6/700.

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Enduro 700 verkar vara lösningen på alla problem.

För några år sen menade alla att "det räcker med 440 efter led"

Jag vill mena att när man är ute å åker oavsett led eller myr, när man trycker gasen dikt mot styret och får förundras över "Djävulen vad den går". gång på gång. DET är skoj
jag tycker oxå att det är roligt när man inte fastnar i snön så ofta dvs när man kan svänga runt en tall iställetför att fastna mot det eller tre meter efter under en gran..

Det tycker jag är skojjigare än åka i 80kmh över ett gupp.

Kostar det ofantliga pengar att få 160hk i nån av ovan nämda maskiner?

Är trotsallt lite sugen på en rz800 eller ännu hellre en zr900.men 900an är lite för dyr.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Helt klart Zr 800. Arctic Cats big block motorer är riktigt stabila. Har ägt en Zr 900 och herregud hur den gick. Skulle inte tacka nej till en sån igen.
Min rasa dock med det var pga dåligt underhåll av avgasportarna, inte maskinens fel.