XC100 vs xtra10/12

Zman

Aktiv medlem
31 dec 2006
62
0
6
Luleå
Boys,

Här verkar det finnas en hel del experter. Surrar (surar) mest runt på min gamla 440 fläktkylda Sport Touring.
Nu börjar jag fundara på en lite nyare maskin och har så klart fastnat på "The way out" :) .
Fastnat för en XLT 600 Touring 1995 och en XLT SKS (dubbeldyna) 1996.
Tydligen ska SKSen ha en xtra10 och touringen en xc100. Vad fasen är skillanden och kommer jag att märka skillanden?
Kommer oftast att nöta på lederna med *lite* spårning av nya leder då och då.
Sedan har jag sett att XLT Touring av 1996 modell har en xtra12.
Har letat en hel del, men kan inte hitta något riktigt bra svar. Lössnö minus för 12an, men vad är egentligen skillnaden mellan en xc100 (senare årsmodell 95) och en xtra10 (årsmodell 96). Har kollat lite på http://www.polarisman.com/ som hittills hjälpt mig. Hrä kan jag läsa att "rear travel" är likvärdigt på båda modeller.
Hjälp mig att välja rätt!!

Zman
 
R

Robin

xc100/101 har betydligt kortare fjädringsväg än Xtra-10 boggin.
Samt så är Xtra-10 boggin mer stryktåligare än den gammla därmed bättre att pressa led osvosv...

Xtra 12 vet jag inte mycket om så har ingen info...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Xc 100 är en skitboggie jämfört med xtra 10, grymt mycket bättre komfort och fjädring i xtra 10'an. Men det är klart, med fina dämpare i xc 100 boggien så blir den säkert fin, men xtra 10 är ändå jäkligt mycket bättre på alla sätt.

Skulle valt SKS'en av dessa maskiner