Xcr 800, verkar va nått att bita i?

Truls

Medlem
24 jan 2009
24
0
1
Verkar som denna skoter slår ut alla som tror dom kan nått på detta forum!? Ingen gnista,cdi 5400:-,stator troligen väck etc,tacksam för svar,reservdelar på skrot samt pirat finnes ej inom Sveriges rikes gränser,kollat alla dödare,kablar mm. Får ej lös svänghjul med Rinab avdragare(gängpaj) svetsar nytt imorgon,men det knastrar när jag vrider på svänghjulet,låter riktigt paj inne där:mad: Har haft magnapull ras, så svänghjulet är nött på mangnetklackarna,hoppas nån vet vart jag skaffar grejer samt hur ja får lös skitsvänghjulet

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det finns tyvärr inte så många delar till denna motor då den endast fanns i 1 (2?) år. Men det är ändå Polaris pålitligaste trippel!

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ja rinabs svänghjulsavdragare vek sig lätt när jag skulle dra av för några år sedan. jäkla skitgrejer BLÖTJÄRN

Truls

Medlem
24 jan 2009
24
0
1
problemet är at 6mm skruvarna(3st), ej håller när jag spänner mittenbulten på avdragaren!? Har distansmutter pga axeln sticker utanför svänghjulet.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
du MÅSTE ha härdade 6mm bultar om svänghjulet sitter så hårt annars går de av. ett klassiskt fel minst hårdhet 7 helst 9

Truls

Medlem
24 jan 2009
24
0
1
Fick lös svänghjulet med stålbultarna,tack för tipset! Det tråkiga är att svänghjulet är väck pga magnapullras,6400:- org. pust!!! Nån som har nått tips?

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Kan du inte kolla artikelnr i polaris sprängskisser om svänghulet passar från andra modeller. Det verkar ju konstigt att just XCR 800 skulle ha ett eget svänghjul.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Kunde inte låta bli.. kollade i nålade länken till polaris sprängskisser.
Ultran 98 och 99 har samma artikelnr för svänghjulet. Men dom växer ju inte häller på trän.

En annan ledtråd kan vara att kolla om någon annan maskin har samma artnr på statorn. Då borde även svänghjulet passa.

Jag skulle rekommendera dig att jämföra ett svänghul från stormen eller nån annan trecylindig maskin. Är det lika många magneter och inner/ytterdiameter och axel detsamma kan det vara värt att testa.

Jag menar ett nytt svänghjul kan det väl inte vara lönt att lägga utvecklingskostnader på.

Truls

Medlem
24 jan 2009
24
0
1
Problemet är att sprinten från magnapullen gått mellan svänghjulet och impulsgivaren,och impulsgivaren går ej köpa separat,följer med stator 4250:-,man tror att det är ett skämt!! Annars va det "bara" köpa nytt svänghjul samt givare och linda om statorn.Ska kolla sprängskisser. Impulsgivaren ser hel ut men svänghjulet är rejält nött på klackarna,så de vete fan....