Xcr600 Började rassla, hjälp

FanatiC

Medlem
6 feb 2009
44
0
1
Östersund
Hallå!

är ny här tack vare gårdagens jobbiga kväll..
köpte skotern i söndags, Nyflidd motor med Ram,Vevlager och kolvringar åsså variator kittat är den..
märkte att det är en XLT motor i den...

det som hände:

körde ca 1 mil igår sen började jag höra ett litet vinande ljud, tänkte inte på det först, efter några minuters körning till började det vina ännu mer sen dog skotern, det gick att dra igång den med då rasslade det vid variatorn, körde försiktigt med låg jämngas ett litet tag (var mitt ute på sjön så jag ville in till land hehe) den dog inne vid land igen, startade upp den igen men den vill knappt gå, måste pumpgasa för att hålla den vid liv och den låter inte bra, rasslande och vinande ljud vid variatorn tycker jag, men mina kompisar tror att det är lagrena till veven.. (?)
tog man av remmen så låter det inte lika mycket men det låter inte som det ska..

ALLA TIPS är verkligen välkommna!

tack på förhand Mvh Lars

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Känn på variatorn om den sitter löst, iannat fall så är det vevlagrena som pajjat pga att packboxen läckt (troligtvis pga att den aldrig blev bytt).

tyvärr, så det nog bara att ringa och häva köpet :( men kolla först

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tveksamt.
När man gör en affär så gäller det att varan är såld i ett av köparen godkänt skick.

Detta är åtminstone vad jag fått höra.

FanatiC

Medlem
6 feb 2009
44
0
1
Östersund
Så i stora drag så har jag slängt ut 17k i sjön, för att han har gjort en fullrenovering som höll i 4 mil?

nån som vet vad det kan kosta att byta lager igen?

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
kolla vad som är felet kan vara något som går på 1000-2000kr att fixa också. annars är det bara komma överrens med förra ägaren om han är snäll att dela på rep.kostnaderna.