Xenon blinkar hjälp

alo83_

Medlem
30 jul 2010
10
0
1
charlottenberg
Jag har köpt mig Xenon sats skoter lampa H4
som jag har monterat i en arctic cat cheetah touring 90

När jag skulle testar så är de bara blinkar ljuset.
när jag gasar lite så blir de svart.

De är ett batteri i skoten

Vad är de för fel..
Har jag kopplat fel eller vad ska jag göra…. ¨
:boring:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Hur har du kopplat?

När jag kopplade xenon på min yamaha så hade jag problemet att det var växelström till lampan även fast den hade batteri, så relät drog inte som det skulle.

Är det bixenon?

Så jag fick sätta en likriktare mellan lampkontakten i skotern och relät. (eller egentligen två likriktare, en på hel och en på halv) Jag tog likriktarbryggor från två gamla pc-nätagg.

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Låter som du får växelspänning :)
Du behöver alltså likrikta.
Tror att du behöver 3 likriktare, en till ballasterna, en till halvljusstyrning och en till helljus.
Du kopplar in växelspänningen på två stift och får ut plus/minus och de drar du till styrningen för halv, hel, samt ballasterna.

Rätta mig om ja har fel

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Balasterna får spänningen direkt från batteriet (om det är kopplat rätt) så den får redan likspänning.

Hel å halvljus från skotern kommer nog direkt från lysspolen som ger växelspänning så dessa behöver likriktas. Antingen sätter du en likriktare mellan lysspolen och lysknappen (där du växlar mellan hel och halv) eller om du inte vill göra så stor åverkan på skoterns elsystem så bygger du (som jag) en liten låda med två likriktarbryggor som du kopplar mellan xenonkitet och lampkontakten.

Jag plockade två likriktare från pc-nätagg och två lampkontakter (35525 från biltema). En av lampkontakterna moddade jag så den fick stift istället som passar i ljuskontakten från skotern.

Ska jag rita en fin bild kanske?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag fuskade dock och satte bara dit ett par kondingar efter likriktarn men inget bleedermotstånd eftersom jag inte visste belastningen.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Kollade lite och köper man delar och fullöder ihop en så kostar det ca 150:-, om man går ihop 10 st och köper storpack av delarna man behöver så kan man göra en byggsats med ett riktigt kretskort för ca 100:-

Jag tror jag ska starta en tråd med intresssekoll.

Last edited: