Xenon - Boxkit

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
en likriktare, den gör om växelström till likström... eftersom det inte finns likström i skotern och det behövs för att xenon ska funka :)

eller är det där nån special grej? för en vanlig likriktare konstar under hundringen? :D

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Visst måste det vara en likriktare, men en sån får man för 15 spänn..den där kostar ju nästan 800 så det måste ju vara något alldeles speciellt. Likriktare + kondensator kanske? Ändå i dyraste laget imo.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Måste vara någon sorts "booster" funktion också, typ konding... En polare testade med kondingar för att slippa sätta dit batteri på IQn men de försöken var mindre lyckade kan jag säga. Det var dock inga på liv eller död test han gjorde, dvs inga utförliga tester. Minns inte hur kraftiga kondingarna var heller men den där produkten ser ju ut att vara i storleken som ett vanlig relä så så mycket komponenter kan den knappast rymma...
Intressant att veta vad den gör / hur den funkar då ska man ha xenon är det väldigt tacksamt att slippa batteri om man inte har nån annan användning av det...

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Inte jätte kunnig på el prylar.
Jag kollar på bilden och ser bara 2 stift måste det inte vara minst 4a för att vara en likriktare? 2 in och + - ut. Sen så ser den lite liten ut för att ha någon boost funktion.

Men är det en likriktare så har dom inte nådigt med påslag som någon sa finns ju på elfa för under hundringen.

B

Biosteel

Nog finns det väl likström i skotrar men kanske inte tillräckligt för att xenon ska vara nöjd.
Visst måste det vara en likriktare, men en sån får man för 15 spänn..den där kostar ju nästan 800 så det måste ju vara något alldeles speciellt. Likriktare + kondensator kanske? Ändå i dyraste laget imo.

är väll en helvågs likriktare som tar tillvara på både dom negativa samt positiva vågorna. men visst det va verkligen i det dyraste laget men så är det väll alltid med sådana prylar. och vi som kör skoter borde ju veta det ?. då man ibland ska ut med 1000 spänn bara för en liten gummiring eller vafan man nu ska ha :bawling:

steklund900

Aktiv medlem
14 nov 2008
52
0
1
Långsele
undrar om inte det är ett motstånd som ska sättas på den tomma H4 kontakten för att hel/halvljusomkopplingen ska funka? Jag har bara en 21w lampa som hänger där som motstånd och det funkar perfekt för mej. ( kostar bara 15 spänn också) Vad det än må vara så har jag batterilöst system och det har aldrig varit några problem med xenonen så jag fattar inte vad den ska vara till för:hmmmm:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
undrar om inte det är ett motstånd som ska sättas på den tomma H4 kontakten för att hel/halvljusomkopplingen ska funka? Jag har bara en 21w lampa som hänger där som motstånd och det funkar perfekt för mej. ( kostar bara 15 spänn också) Vad det än må vara så har jag batterilöst system och det har aldrig varit några problem med xenonen så jag fattar inte vad den ska vara till för:hmmmm:
Verkar som att på många maskiner är spänningen för låg och okontinuerlig för att tända xenonen...

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag tror det är mer i kitet än vad bilden visar, annars skulle det inte var ett kit för singel beam och ett för bi-xenon.

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
Den är ju så liten så inget avancerat kan ju egentligen få plats i den eller? och bara två stift? Och att det är ett för single beam och ett för bi-xenon stämmer väl. men den för bi-xenon är väl inte riktigt samma sak? De verkar ju vara för att kunna byta mellan hel och halv inte för att lösa problemet med att tända ljuset.