xf 800 ägare!

emiil

Välkänd medlem
18 mar 2010
142
0
16
Ljusdal
finderar på att köpa denna skoter till helgen (-12) men vad säger ni som äger eller kört sånna, en bra skoter? nått man bör kolla extra vid köp?

Sen har jag en fråga som jag aldrig riktigt fått svar på, hur mycket sås snittar en sån maskin blandad körning? (inga gissningar tack!)

Tack på förhand!:)

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
En 2-takt 800 går aldrig snålt vid gaspådrag, det kan du räkna med. Du kommer bli besviken om du köper en xf och tror att den går billigt/snålt.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
finderar på att köpa denna skoter till helgen (-12) men vad säger ni som äger eller kört sånna, en bra skoter? nått man bör kolla extra vid köp?

Sen har jag en fråga som jag aldrig riktigt fått svar på, hur mycket sås snittar en sån maskin blandad körning? (inga gissningar tack!)

Tack på förhand!:)
Ja det är en trevlig skoter men en tillförlitlig motor. Vissa har haft problem med variatorremmar andra inte. Har läst många olika förklaringar... Hur som är en ny sekundärvariator som ska bytas ut senaste man gått ut med. Finns någon tråd om detta.
Så att syna området kring variatorn efter spår av remsprängingar kan ju vara värt en extra koll annars ingen speciellt. Kan ju även vara en trevlig bonus om styrningen är ombyggd till samma styrutslag som -13, -14 fick som standard. -12 fick lite kritik av vissa att de gick styra för lite.

Alla dessa frågor om förbrukning... som är så totalt individuellt.

Håller du stumt i tung lössnö hela dagen då är den hungrig som alla andra 800 maskiner.
Puttrar du fram och "eco" drive kör så drar den mindre.

Med tanke på att du verkar åka 600sdi nu så har du ju en maskin som går billigt på ledåkning i vart fall. Lite mer får du nog räkna med att en 800 drar.

AC 800 motorns styrka är tillförlitlighet och prestanda. Förbrukning är nog ganska medel varken snål eller törstig.

emiil

Välkänd medlem
18 mar 2010
142
0
16
Ljusdal
tack för svar! ang förbrukningen så var det därför jag skrev snitt blandad körning, alltså om nån varit ute på en vanlig dagstur och sen tankat upp och kollat vad den dragit under dagen!

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Snittar man under 3.5 l är det en väldigt tråkig dagstur.
Gäller ju iofs vilken skoter man än kör.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Med min XF jag hade så körde jag lugn led en dag och då efter jag tankade upp den efteråt så hade den dragit 1,5 - 1,7

emiil

Välkänd medlem
18 mar 2010
142
0
16
Ljusdal
Ingen annan som har något att tillägga? Verkar ju va en grym skoter! Funderar på att köpa en på lördag men enda anledningen till att jag tvekar är soppaförbrukningen, inte så kul att köpa en ny skoter om den drar 4l/milen konstant, isf köper jag en e-tec ist!

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Eller en Lupo 3L Tdi!
Dom går riktigt billigt faktiskt! :)

Mellan 1.5 och 6 kan du räkna med beroende på hur roligt du har haft under dagen.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Men det beror ju på hur du gasar! Tar nog en halvliter mer än E-Tec max, i alla fall vad jag sett. Men den är mustigare också. I sammanlagda kalkylen rätt oviktigt om du inte kör 1000mil/år.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Men det beror ju på hur du gasar! Tar nog en halvliter mer än E-Tec max, i alla fall vad jag sett. Men den är mustigare också. I sammanlagda kalkylen rätt oviktigt om du inte kör 1000mil/år.
Äntligen nämns det viktigaste i denna bränslehybris. Nåt man kör 100 mil med i runda slängar per säsong är ju oväsentligt om den drar 3 eller 5 liter. Lever man så på gränsen att man inte har råd kan det ju inte vara lönt att köpa en dyr skoter.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Blandat med xfen (pulkdragning sen lössnöbus) kring 3l, skulle nog vilja säga ca 0,5-1l mer än min 800 etec tog, mindre skillnad ospårat och mer vid lättkörning.

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Lånar tråden eftersom jag går i köptankarna på en -13 XF 800.. :) Har dom fixat remproblemen som fanns på vissa -12or? Dåliga styrningen fixad? Försäljaren sa även att det skulle komma en ny sekundär till den i början på januari som skulle vara bättre? Då antog ja att den tar mycket rem som den är nu eller??? Nån som kör en kanske kan dela med sig av sina erfarenheter