Xf går dåligt efter en stunds körning.

Morén

Medlem
8 feb 2011
36
0
1
Skellefteå
Någon som varit med om att en xf -12 börjat gå dåligt efter en stunds körning? Har inte märkt av det tidigare men sist jag var ute så började den helt plötsligt gå dåligt när man gasar på tvärt, det är som att den sväljer ihjäl sig eller nåt med tändningen. Ingen felkod visar sig och nu var det plusgrader och blött ute men templampan lyste aldrig heller.
Om den får stå avstängd en stund så går den bra igen innan det återkommer.
Ska prova byta tändstift och se om det blir bättre, eller är det någon som varit med om iknande?

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Antar att det är 800 motorn du pratar om?

Tvekar/blöddrar den bara en sekund i botten eller är det genom hela registret i princip, efter du tryckt fullt?
Om det bara är en sekund i botten så är det bara lämna in den och få den uppdaterad, vanligt på 12àns 800, min hcr hade samma problem i fjol.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har märkt av samma problem jag också nu i helgen, bara från botten man känner av det dock inte hela tiden men lite nu å då. Rätt så störande när man måste ge mycke gas för att ta sig iväg och den jävlas.

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Töväder här hemma, och djup tung snö, min varvade inte fullt kändes det som, runt 7800 dom ggr jag han med att kolla mätaren, vad skall en orginal xf varva? (uppdaterad)

F++N

Aktiv medlem
10 nov 2012
52
0
1
norrbotten
min m800 går nåt liknande om man kör länge på lågfart så brölar den bara! låter som att den går på en burk. och detta kom efter uppdateringen..

DARXOL

Aktiv medlem
21 mar 2011
64
0
6
Dark Forests
Jag har samma problem på min M800 -12 ! Har förlorat "klippet" i motorn, går väldigt dåligt om man smygkört och när jag bytte stift så var dom GENOMBLÖTA av bränsle !
Förra säsongen gick den toppenbra, draget från början fick mig minnas min Thunderrcat 1000 -98 tamefan så...känns inte så kul nu då man får en massa väntan inna felet blit åtgärdat. Flemström (Arctic's servicechef i Sverige) har inte hört talas om (inte ovanligt) några uppdateringsproblem men då lär alltså nån ny uppdatering dröja... :-/

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Pratade med lindgrens igår och försökte förklara problemet med att den börjar gå dåligt om man kör för länge på låga varv. Då sa han att det var pga oljepumpen som skickar in för mycket olja då och när man sen gasar på lite så blir det som att den "dödar" sig själv med för mycket olja.

Han förklarade det som att all olja samlades som man inte behövde vid låga varv och sen när man tryckte på så kom all den samlade oljan samtidigt.
Han sa också att det inte gick att åtgärda om man inte ville ta bort den separata oljesmörjningen.

F++N

Aktiv medlem
10 nov 2012
52
0
1
norrbotten
Pratade med lindgrens igår och försökte förklara problemet med att den börjar gå dåligt om man kör för länge på låga varv. Då sa han att det var pga oljepumpen som skickar in för mycket olja då och när man sen gasar på lite så blir det som att den "dödar" sig själv med för mycket olja.

Han förklarade det som att all olja samlades som man inte behövde vid låga varv och sen när man tryckte på så kom all den samlade oljan samtidigt.
Han sa också att det inte gick att åtgärda om man inte ville ta bort den separata oljesmörjningen.
vilket skitsnack inte har dom gett den mer olja på uppdateringen. det måste vara nåt med den nya programvaran!!

DARXOL

Aktiv medlem
21 mar 2011
64
0
6
Dark Forests
Min gick alldeles utmärkt INNAN uppdateringen, körde över 50 mil och den gick klockrent! Så, nån oljehistoria verkar inte så sannolik.....Enligt Fritidsimport så KAN det ha hänt något vid inmatningen av nya datan, ska dit med skotern och få den kollad så får man se .....

DARXOL

Aktiv medlem
21 mar 2011
64
0
6
Dark Forests
Hej !

Sent svar men......Jag bytte till en F1100 turbo RR -13....Klätterfikusar var som inte min grej ändå...;P

Men, felet var att den drog in snö osv i luftintaget i fronten, jag hade haft lös huven och då blev packningen otät med medföljande problem! Gick alldeles utmärkt på stenhårt underlag och då förstod/förklarade Fritidsimport vad som var problemet !

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Längesen tråden var färsk men märke idag att min m800 böa ibland i branter i djupsnön när man satt fast och skulle iväg typ. Går hur bra som helst på leden eller typ surfa puder eller så. Är de mppem eller snö kmr in ?

Mvh Freddan