xlt 600 eller xcr 440?

maajkeen

Välkänd medlem
13 dec 2010
334
0
16
hemma
tjenare. så att jag funderar på vad jag ska köpa för skoter till vintern

info. 15 år, 180 , 90kilo

xlt 600 special 1994, eller xcr 440 1996 är dom jag har att välja mellan

åker mest efter led, vill ha mycket kraft å drag. leker ofta på åkrar å sjöar å småhoppar ibland. så vilken tycker ni jag borde köpa? obs, bara dom 2 jag har att välja av pga olika skäl.

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
xcr en är det väl pipor på orginal? så den lär gå betydligt bättre, vet inte vad det är för boggies på dom, x-tra 12 boggien klagas det vilt på så fort man planerar att köra utanför led. då ska x-tra 10 vara mycket bättre.

94orna är väl rätt kända för att ha klena vevar om jag inte minns fel. ngn annan vet säkert bättre om det

LimeD

Aktiv medlem
21 jun 2009
90
0
6
sävar
Vad jag vet så ska special versionen av 94 års xlt ha den nyare motorn med grövre vev som kom på 95'orna. Men boggien är ett problem på xlt'n har jag hört då den har en för brant attackvinkel, men jag skulle välja xlt'n ändå eftersom att den har mer kräm och det finns saker att göra mot det dåliga fästet i snön.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Enligt den servicemanual jag har så hade XLT och XLT SP samma motor 94, en EC58PL-01 på 579cc
Sen fanns det en XLT Special xtra som hade den nya motorn på 596cc.

Sen är manualen lite otydlig när det gäller boggien. men XLT och XLT SP hade tydligen något som heter XC-100 och XLT Special xtra hade Xtra boggie.. troligtvis den som sen fick namnet Xtra-10.

Själv har jag en XLT Sp 95:a och den är riktigt rolig ute på sjön, åkrar och leder, men inte speciellt bra ute i djup lös snö.. fast det kanske bara är jag som måste lära mig köra.