XLT 600 SP -96 kuggar över på mattan.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hejsan.

Min XLT kuggar över på mattan, och jag förstår inte varför.. Drivhjulen är fräscha, mattan är väldigt spänd nu för att slippa att den kuggar men det gör den ibland endå så den är inte för slak, Har även sträckt kedjan utifall det var den som kuggade..

Nån som vet varför den kuggar ??

Kan det ha att göra med att bakre boggiedämparen är lite mjuk så den går ihop när man gasar på så mattan blir slakare ? Men det låter inte så troligt tycker jag igentligen då jag aldrig hört om det förr.

Så nån som har nått tips varför den kuggar ??

MVH//Glenn

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Kan tillägga att det började några mil efter ett genomslag när jag körde över ett gupp/dike i hög fart som jag inte såg... Det var även i det diket/guppet som boggiedämparen blev mjuk.

Last edited:

oskstr

Aktiv medlem
27 nov 2008
60
0
6
Umeå, Stöcksjö
Jag tror att främre boggiestagen har gått av .. en kompis hade samma problem för typ 3 veckor sedan, efter att boggien hade slagit i hårt..

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jasså? Får väll kolla det då, men tycker jag har kollat och har inte sett nånting som inte stämmer... Men får kolla ikväll..

Ni får gärna komma med mer tips och förslag på vad det kan vara om det inte är det föregående talare sa :)

krångelpelle

Medlem
11 feb 2009
22
0
1
Boden
Låter ju som att din boggie är "fried".. att något stag är krökt eller dyligt så att mattan inte sträcks på rätt sätt då boggien ska fjädra..jag säger som de andra kolla att allt är helt i boggien och att drivhjulen är ok.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Har redan rivit bort boggien och lagat den... Var bultarna till saxen som var av.. Det roliga var att det kändes som att boggie dämparen var slut bara, men nu är det fixat och den kuggar inte längre och fjädringen är som ny igen... Menmen, nu är det fixat men då har man vev haveri istället :rolleyes: