XLT Touring - Förbättra lössnöegenskaper

dyltabruk

Medlem
22 okt 2012
16
0
1
Närke
Blev i påsk ytterligt påmind om XLT´ns undermåliga lössnöegenskaper och började fundera på vad som går att göra (förutom att byta skoter).

Är det någon som har mixtrat med att byta matta, montera bredare skidor/belag, förlängt boggie, höjt boggie, drevat ner och justerat variator i syfte att förbättra maskinen mot orginal? Behöver optimera den för familjeanvändning = pulkdragning och lössnöåkning (så gott det nu går med en XLT)

Erfarenheter mottages tacksamt. Vore kul att ha kvar skotern om den gick att utveckla lite till att bli den maskin jag behöver.

Behovet är (rangordnat)

1) Bekväm både för förare och passagerare (åker ofta två på skotern, därav Touring)
2) Bra vridmoment som passar både ledkörning samt dra pulka (XLT´ns vridmoment ligger just nu alldeles för högt i registret vilket gör att det blir obekvämt att åka i pulkan efter)
3) Ska kunna åka utanför leden utan att ta fart innan och hålla tummarna för att man inte fastnar innan trampad led finns inom räckhåll
4) Förändringarna ska inte vara dyra (kostar det för många tusenlappar kan jag lika gärna sälja och köpa en annan "bättre" skoter)

Som sagt tips och erfarenheter mottages tacksamt.

/Polaris (ett tag till) :bigsmile:
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Farsan har en xlt touring som han har moddat lite.
Det han gjorde var att köpa en matta från en assault med 57mm kammar, då han fick tag på den ruskigt billigt.
Då fick han byta till noslip och annan delning.
Sen sänkte han ner boggien 2-3cm bak och ingenting fram.
Han fick också förlänga boggien då mattan är väl 371?
Sen ljusterades variatorn lite, han bytte även fjäder så han fick lite högre inslagsvarv.

Nu tar han sig fram även med 2 på skotern :)
 

dyltabruk

Medlem
22 okt 2012
16
0
1
Närke
Gött med lite info i ämnet. Tack!

Kan man få tag på billig ny matta så kanske det är värt att ge sig på det, men det är väl risk för att kostanden skenar iväg jämfört med att byta upp sig i modell...?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Han fick ge

Matta: 2500kr
Förlängning: 1000kr
Drivhjul: 2000kr
så 5500 +- nån hundring då jag inte minns exakt vad allt kostade.
Sen tillkom det ju inköp av popnitar osv
Så visst det drar iväg lite. Men nu är han kanon nöjd över skotern och han klarar av att stanna utanför leden med 2 på skotern + pulka med 2 barn och ta sig därifrån utan problem.

Men det är ju upp till dig om hur mycket pengar du är redo att lägga på maskinen eller om det känns mer värt att byta upp sig lite. :)
 

dyltabruk

Medlem
22 okt 2012
16
0
1
Närke
Tänkte sent om sider återkoppla i ämnet och återge vilken upplevelse jag har av skotern efter förändringen. Jag fick tag på en 32mm helkammsmatta som jag bytte (den gamla kanske hade 22-25mm kammar som satt lite "sick-sack").

Fördel: Betydligt bättre start och backförmåga jämfört med innan. Tidigare "spann det bara till" och så grävde den ner sig. Har inte kört i någon riktig lössnö så jag kan inte uttala mig om hur mycket bättre lössnöegenskaperna blev.

Nackdel: Jag tror kammarna slår i bandtunneln då det i varje gupp rumlar/durrar i chassit, särskilt i hop med gaspådrag. Riktigt störande faktiskt. Det är fritt spelrum på en centimeter eller därikring obelastat men jag tänker att mattan lär väl flexa vid gaspådrag/påfrestning och därigenom tar den i tunneln...? Någon som vet hur en matta beter sig?

Skotern har till den här säsongen varit inne på service med kontrollering av variatorer, byte av insugsgummin etc. Men ska den vara med till nästa säsong så måste jag fundera på en höjning av boggien samt justering av dämparna fram. Gjorde en snabb koll på infästningen av boggien men blev lite misslynt då det såg ut som att den inte skulle vara lika lätt att höja som det var på tidiga 90-talare då det (om, jag minns rätt) i princip bara var att borra nytt hål.

Någon som vet om det finns/fanns färdiga "kit" för att ändra infästningen till boggien bak? Misstänker att man bör räkna på hur man ändrar radien etc för att inte ställa till det med mattlängdsjusteringen?

Vet någon om det finns särskilt verktyg för att vrida fjäderspänningen i nytt läge fram? Ser ut som att det är tänkt att det ska användas särskilt verktyg.

/XLT optimist (ännu ett tag)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Vet inte hur det är med din touring, men farsans hade/har en axel uppe i tunneln som mattan ligger över också, för att kunna sänka boggien/höja skotern så har jag för mig att du måste flytta den axeln också samtidigt som du sänker boggien, annars blir mattan för kort.

Det är inte så svårt att göra egna kit till infästningen bak, sen är det bara beroende på hur snyggt du vill ha det. Borde gå att köpa nånstans, dock har jag ingen aning om vart eller om det finns till din modell.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag har en gammal RXL SKS, orginal 338 eller 345 matta. Jag har bytt till en 365 matta (begagnad ripsaw 32mm från en Yamaha med rätt delning )

Tillbakaflyttad boogie ca 10 cm ger flackare attackvinkel vilket är en fördel i snön.

Sen har jag moddat bakre saxen för mer höjd och fjädringsväg.

Den tar sig riktigt bra i snön.