xp 600-08 eller iq 600-08?

bäckström

Välkänd medlem
11 nov 2006
146
0
6
umeå
Ni som har kört, äger en, eller har bra erfarenhet av dessa maskiner!

skillnader?
för/nackdelar?
bensinsnål?
chassi?
vilken tål mest?

jag kör fjäll, led, ramp, osvosvosv.

mvh

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Då du ska använda skotern till ramp så helt klart IQn. Starkare i chassie och hårdare dämpning än XPn.
Soppa mässigt drar dom ungefär lika, IQn kan dra lite mer om du jämför med en XP 600 SDI men inte är det så mycket.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
IQ'n alla dagar. Mycket pålitligare skoter och den går bättre också. IQ'n har mycket bättre dämpning också. XP'n kanske tar någon dl mindre bränsle men det har du tjänat in på bara några mil när du slipper byta rem varje gång du använt skotern.

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
IQ'n alla dagar. Mycket pålitligare skoter och den går bättre också. IQ'n har mycket bättre dämpning också. XP'n kanske tar någon dl mindre bränsle men det har du tjänat in på bara några mil när du slipper byta rem varje gång du använt skotern.
Måste ju bara fråga, är det något du vet så att du har kört/ägt både en XP och en IQ från -08? Lite nyfiken bara.. :rolleyes:

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Måste ju bara fråga, är det något du vet så att du har kört/ägt både en XP och en IQ från -08? Lite nyfiken bara.. :rolleyes:
Har kört både XP 600 och 800 många gånger och smällde en 377 rem på 600an som suttit där i 30mil före jag provade den. IQ har jag kört nästan alla modeller så många gånger att jag inte minns själv. XP 800an som jag talar om har faktiskt bara käkat upp 4 remmar i vinter men då har han kostat på den tusentals kronor för att få ner remslitaget.

Lilltjosan

Medlem
14 dec 2008
14
0
1
Har kört både XP 600 och 800 många gånger och smällde en 377 rem på 600an som suttit där i 30mil före jag provade den. IQ har jag kört nästan alla modeller så många gånger att jag inte minns själv. XP 800an som jag talar om har faktiskt bara käkat upp 4 remmar i vinter men då har han kostat på den tusentals kronor för att få ner remslitaget.
Svammel från han som håller SRX 700 som den bästa ledskotern nånsin

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Svammel från han som håller SRX 700 som den bästa ledskotern nånsin
Kan du förklara för mig vad som är svammel? :hmmmm: Jag har aldrig sagt att den är bäst, bara att jag har kört ifrån allt hittils. Men det är inte vad du sitter på utan vad som sitter bakom styret som avgör vem som kommer först. Ta det via PM istället åt mig så slipper vi förstöra andras trådar!

R

Robin

Citat som "Med longtravel kitt så finns det inte någon std skoter som hänger på efter leden" Och Apex är bästa ledskotern jag testat".. Mer säger jag inte.

Till topic:

Menar du IQ 600 eller IQ RR 600?
Skillnaden gör valen helt olika.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
och vad är det för ski-doo????
xp 600 sdi-08a el. xp rs-08a?
vad ska du ha skotern till? måste skriva lite mer om hur du kör os.v

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
jag har en xp 600 sdi -08 och kompisen har en iq 600 rr -08. vi har rejsat två gånger och jag har varit ca en skoterlängd före bägge gångerna. så det är ganska likt (polaren väger kanske 30kg mer) :)
min skoter är betydligt skönare att köra efter leden med! iqn har hårdare fjädring och dyna!
kompisen vill alltid dra på släp och jag vill köra dit vi ska! ;)
min drar ca 2.1l/mil kompisens iq 3.5l/milen
iqn har tagit mer rem än xpn men tydligen stod motorn snett på polarisen. :stupid:

det beror helt på hur du ska köra!
jag tycker dock xp är MYCKET skönare att leka med! men det är kanske inte så konstigt mär jag kör den mest!:)

bäckström

Välkänd medlem
11 nov 2006
146
0
6
umeå
tack för svaren! en sak till, om nu jag lägger in en till skoter.. artic 600 snopro sx 08!
för/nackdelar? bättre än xpn? iqn? tack för alla svaren..

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Ni som har kört, äger en, eller har bra erfarenhet av dessa maskiner!

skillnader?
för/nackdelar?
bensinsnål?
chassi?
vilken tål mest?

jag kör fjäll, led, ramp, osvosvosv.

mvh
Nu vet jag inte om du menar rr:en eller inte eller sdi, men fortfarande:
Xpn alla gånger
Xpn är mycket lättare och lätt hanterligare, inte lika stryktålig, lika bra motor, fjädringen är lite sämre på xp kanske.
Xpn drar minte
Xpn har mycket bättre chassie enligt mig, ski-doo ligger enligt mig ljusår före alla andra maskiner. Förlåt för mitt tycke, men man kan inte vara annat än stolt!:rolleyes:

Har dock lagt ut min på bl*cket nu, för att ev. köpa 800a eller bil.

Kör du av en rem på en iq får du hosta upp 2700

R

Robin

Ultimax remmen kostar betydligt mindre än halva priset, 800kr får du betala.

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
...ski-doo ligger enligt mig ljusår före alla andra maskiner. Förlåt för mitt tycke, men man kan inte vara annat än stolt!:rolleyes:

Har dock lagt ut min på bl*cket nu, för att ev. köpa 800a eller bil.
Kikar på xp:s inför vintern men kan inte bestämma mig för vilken motor.
Skulle du nu i efterhand hellre ha köpt en 800 istället för en 600 sdi även fast dom är mycket lättare än andra märken?