Xp 800 surar ner sig på tomgång ...

Jannebo1

Medlem
1 jan 2013
36
0
1
Pajala
Som rubriken lyder så började den gå sjuk dåligt efter att jag starta den här om dagen .. Kändes som att choken frös men tog in den i varm garaget o lät den Tina men blev inget bättre.. På höga varv går den hur bra som helst men låter jag den stå på tomgång börjar den ryka som ett as o så går stiftet på variator sidan .. Inte en susning om va de kan vara så tänkte om någon vart med om liknande problem som vet något om detta ? Förmodar att de är skit i förgasaren eller är de dpm'en som spökar ?

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Förmodligen nålventilen i förgasaren som inte stänger pga skit vilket leder till att den flödar över. Riv förgasaren och gör rent med tryckluft. Innan du monterar ihop förgasaren så blåser du med munnen i bensinganslutningen för att se att nålventilen stänger ordentligt. Med förgasaren upp och ner ska du inte kunna blåsa för då när nålventilen stängd. Kan du blåsa eller märker att det "pyser" så är den bara ta isär igen och titta.

Jannebo1

Medlem
1 jan 2013
36
0
1
Pajala
Tagit lös de ena o de andra och såg även att båda stifen var blöta i den nu. och när jag tog lös kröken så är det blött i olja ! Och vajern till pumpen är hel så det måste ju vara något inne i pumpen som gått sönder, hakat upp sig?