XP 800r -09 varvstopps regulatorn, PPC

Racer_M

Aktiv medlem
5 dec 2007
68
0
6
Sundsvall
Efter montage av en PPC slutburk rusar motorn in i varvtalsregulatorn vid 8400rpm när jag närmar mig hastigheter runt 120km/h

Tikka menar att det beror på att man bygger upp effekten mycket snabbare än tidigare samt har mer på toppen.

Man kan justera ramperna på primärvariatorn genom att gå ner ett steg. Såg att det var 4 nu ( 1- 6 ) så jag ska skruva ner till 3 idag.
Det ska enligt youtube (snowshot) sänka varvtalet ca 250rpm per steg.

Min fråga går den snabbare då? Visst lastar jag ner primären lite mer då och därför går den snabbare?

Ett annat tips var att sänka på reminställningen på sekundären.

Eller ett variatorkitt.

Vad har ni gjort.
Berätta era erfarenheter av primär och sekundär justering.

/Mats :hello:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja gå ner ett eller två steg på clickern så borde varvet gå ner...

Annars är det justerbara viktpinnar eller mjukare fjäder i primären som gäller...
 

Racer_M

Aktiv medlem
5 dec 2007
68
0
6
Sundsvall
Ja gå ner ett eller två steg på clickern så borde varvet gå ner...

Annars är det justerbara viktpinnar eller mjukare fjäder i primären som gäller...
Såg att det faktiskt var 5 och inte 4'a inställt.
Ändrade till 4'a nu.

För att justera viktpinnarna eller byta fjäder måsta jag förstås öppna ytter kåpan på primären.

Är det snabbt gjort? Har aldrig sett en primär invändigt.. Är pinnarna helt justerbara eller måste jag köpa justerbara pinnar?

Är det så att den går snabbare vid lägre nummer och varvar mer snabbare vid högre nummer?

/Mats
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
http://melmaq.inc.se/
klicka dig in där på TRA RAMP function, har gjort en animation så du ser hur de funkar.. lättast är att ändra på variatorn 1-6. men de man gör är inte bara att ändra toppvarvet eftersom vinkeln på rampen ändras, inte avståndet till armen, utan vinkeln vid infästningen så bara toppen på rampen kommer betydligt närmare, detta ger en annan karaktär av motorn..

testa köra på 1an, bara fram och tillbaka, du kommer märka att du styr motorn/farten/trycket mer med tummen, men den är super slö, på 6an styr du varvräknaren med tummen, super rapp men maskinen/farten frammåt motsvarar inte varvräknaren.. trycket och acc frammåt svarar inte alls lika distinkt som vid lägre klicker.
 

Racer_M

Aktiv medlem
5 dec 2007
68
0
6
Sundsvall
http://melmaq.inc.se/
klicka dig in där på TRA RAMP function, har gjort en animation så du ser hur de funkar.. lättast är att ändra på variatorn 1-6. men de man gör är inte bara att ändra toppvarvet eftersom vinkeln på rampen ändras, inte avståndet till armen, utan vinkeln vid infästningen så bara toppen på rampen kommer betydligt närmare, detta ger en annan karaktär av motorn..

testa köra på 1an, bara fram och tillbaka, du kommer märka att du styr motorn/farten/trycket mer med tummen, men den är super slö, på 6an styr du varvräknaren med tummen, super rapp men maskinen/farten frammåt motsvarar inte varvräknaren.. trycket och acc frammåt svarar inte alls lika distinkt som vid lägre klicker.
Tack för info, har även kollat in din beskrivning. Toppen!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
http://melmaq.inc.se/
klicka dig in där på TRA RAMP function, har gjort en animation så du ser hur de funkar.. lättast är att ändra på variatorn 1-6. men de man gör är inte bara att ändra toppvarvet eftersom vinkeln på rampen ändras, inte avståndet till armen, utan vinkeln vid infästningen så bara toppen på rampen kommer betydligt närmare, detta ger en annan karaktär av motorn..

testa köra på 1an, bara fram och tillbaka, du kommer märka att du styr motorn/farten/trycket mer med tummen, men den är super slö, på 6an styr du varvräknaren med tummen, super rapp men maskinen/farten frammåt motsvarar inte varvräknaren.. trycket och acc frammåt svarar inte alls lika distinkt som vid lägre klicker.
Mycket fin sida du knåpat ihop...
Kul att se illustrationen på primären när den växlar...