Yamaha 2015

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Sorry, men det är tjänstevikt!
Den väger ~249kg med knappt 10l bensin, alla andra vätskor fyllda, d.v.s. körklar, ingen "special vikt" som vissa presenterar, när alla stötdämparna är tömda på olja, ingen kylvätska o.s.v.
Källa: http://backcountryrebels.com/showthread.php?t=30470&page=14
Möjligt, men om man kollar på den listan så skiljer det alltså 13 kilo mellan en pro rmk och en Viper... Troligt? ;)
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Har beslutsångest ang 141 eller 153 , är ingen extremåkare utan åker mycket och fiskar och touringåker i ospårad teräng . Ska ha en viper 2014 med till stugan i påsk och det ska bli spännande hur den känns i 141 " kontra min nytro 153 . Har förhoppning om att den går så bra att jag knappt märker om jag köper 153:an mot 141:an .
Du kommer bli riktigt nöjd tror jag, körställningen känns inte lika mycket "all vikt på skidorna" som en Nytro, mer som ett mellanting mellan en Apex och en Nytro.
Jag har inte blivit van den 100% ännu, ingenting jag funderar på att lägga en pudersväng med i 150 blås ännu som man gjorde utan problem med Apexen, men det kommer, speciellt trevlig är den original efter led när det är guppigt och knixigt, för min del så är en XTX för bred mellan skidorna så en Z-broz 38" framvagn är på g.
Snöframkomlighet är en positiv överaskning, ganska likvärdig med en 1100T i djup snö då det inte är allt för brant, brantar det på så märks den korta mattan och låga kammarna vs 1100T 162".
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Vissa av skotrarna hade en massa lulllull på dom när dom vägde, och kollar du genom tråden så står det exakt vad som var extra på dom.
Så mellan just den Pro'n och just den Vipern så är det det som skiljer, men dra bort några kg från Pro'n om du blir mer nöjd av det, men frågan var väl inte hur mycket som skiljde din Pro mot en Viper, frågan var väl vad en Viper väger, eller?
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
MPI som av någon anledning är leverantör till Yamaha USA av eftermarknads kit erbjudes via Yamaha handlare "over there", de är s.k. höghöjskit och garantin gäller inte vid användning på låg höjd, som vi har i Sverige.
Jämfört med MCX, Sveriges hovleverantör av turbokit till framförallt Yamaha, så känns MCX kit betydligt mer påkostat och genomtänkt.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Vissa av skotrarna hade en massa lulllull på dom när dom vägde, och kollar du genom tråden så står det exakt vad som var extra på dom.
Så mellan just den Pro'n och just den Vipern så är det det som skiljer, men dra bort några kg från Pro'n om du blir mer nöjd av det, men frågan var väl inte hur mycket som skiljde din Pro mot en Viper, frågan var väl vad en Viper väger, eller?
Frågan är väl om man ska posta en jämförelse mellan skotrars vikt så ska det väl vara under liknande förhållanden.. Jag tog min pro som exempel eftersom jag vet vad den väger. Att sen en M1100 passerar 650lbs (full) får mig att tvivla på sifforna.

Tydligen var PRO'n fulltankad, så där är ju 70lbs extra soppa.
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Detta är vad jag fått fram efter lite surfande å bläddrande i SR lössnötest 2013.

2012 M1100t 162" = 303kg full. (40l).
2013 M800sp ltd 153" = 271,7kg full. (40l).
2013 Polaris pro rmk 800 155" = 232,5kg full. (43,5l).
2013 Lynx boondocker 3900 = 269,5kg full. (39l).
2013 Ski-doo summit 800 154" =250,8kg full. (40l)
2013 Nytro m-ride = 282,6kg full. (28l).
2014 Viper xtx förlängd till 162" med zbroz framvagn = 275kg full. (38l). räknat på 0,75kg per liter bränsle.

Eftersom arctics chassi ska ha blivit 8kg lättare till 2014 så tror jag att vikten på vipern kan stämma hyfsat.

Nu har ju inte årets viper mtx samma styrstång(enligt bilder) som den vägda viper xtx utan den vertikala modellen med stagen som sticker upp och inte heller zbroz framvagn. Men skulle tro att den iaf är runt 5kg lättare än en nytro mtx 162" fulltankad och då har man ju 10l extra bränsle i tanken oxå. :)
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
2013 M800sp ltd 153". 154,7kg fram å 117kg bak.
2013 Nytro m-ride. 163,3kg fram å 119,3kg bak.

Helt beroende på varifrån dom bantat bort 8kg ifrån till 2014. Är det inte mestadels i fronten så skiljer det nog inte extremt i viktfördelning mot nytron känns det som. Skiljer ju bara 8,6kg i fronten mellan nytron och m800 med elstart 2013. Ska bli mkt intressant att se en vägning fram/bak på viper mtx. :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är 2014 M8000 verkligen 8 kg lättare?
Vet att M8 skulle få HCR:ens mindre kylsystem i Nordamerika, men till Sverige skulle den komma med det större kylsystemet som fanns på 2013.

Så svenska maskiner tror jag inte blivit nå lättare.
Men det kanske är tal om amerikanska vikter...?
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Aha! Jo det är på arctics sida i usa jag läste att dom bantat bort 18pounds så då kanske det inte skiljer på svenska modellerna.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
lill-krille: Du har ju en klump bakom styret som påverkar viktfördelningen en del också. :)
Kört extremt lite nytro men första tanken var just att jäklar vad den känns tung på skidorna. Kan ju lika gärna vare galet inställd men ändå. :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Hej,


Tänkte bara vika in med en funderare till alla flugviktare där ute.
Efter att ha kört nästan 30mil med min Viper XTX förlängd till 153" mot min tidigare Nytro MTX är vikten inte längre något stort problem. Yamaha/Arctic har verkligen lyckats få en otrolig balans i maskinen. Den flyter på snön på ett helt annat sätt än Nytron. För er som inte provat Vipern ute i lössnön, gör det!


/Erik
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Är 2014 M8000 verkligen 8 kg lättare?
Vet att M8 skulle få HCR:ens mindre kylsystem i Nordamerika, men till Sverige skulle den komma med det större kylsystemet som fanns på 2013.

Så svenska maskiner tror jag inte blivit nå lättare.
Men det kanske är tal om amerikanska vikter...?
8kg är i Sverige med stora kylaren. Framvagn drivaxel tank dyna broms fotsteg å säkert mer små grejor här och där är lättade.
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Hej,


Tänkte bara vika in med en funderare till alla flugviktare där ute.
Efter att ha kört nästan 30mil med min Viper XTX förlängd till 153" mot min tidigare Nytro MTX är vikten inte längre något stort problem. Yamaha/Arctic har verkligen lyckats få en otrolig balans i maskinen. Den flyter på snön på ett helt annat sätt än Nytron. För er som inte provat Vipern ute i lössnön, gör det!


/Erik
Funderar på att beställa en viper 162" men är rädd att det inte är så stor skillnad mot min nytro 162 med skinz framvagn och challenger extreme matta".

Vad har du monterat för modell av matta på vipern? Challenger extreme? å vad hade du för matta på nytron å vilken årsmodell av nytro mtx jämför du med?
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Funderar på att beställa en viper 162" men är rädd att det inte är så stor skillnad mot min nytro 162 med skinz framvagn och challenger extreme matta".

Vad har du monterat för modell av matta på vipern? Challenger extreme? å vad hade du för matta på nytron å vilken årsmodell av nytro mtx jämför du med?
Jag kör med challanger extreme mattan på vipern, 64mm kammar. Jämför med min 12as Nytro Mtx 162". Mattan jag hade på nytron var originalmattan, går dock inte jämföra med challangern.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ja det är ju Yamahas patenterade variatorer som ska dit. Enda jag kan tycka är skillnaden på comet/act/poo och en Yamaha är skramlet, så jag antar att det blir kvar.