Yamaha 480, ev. föregångare?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har en Pz480 -89 med dåligt maskineri...ena vevstakslagret har skurit pga en oljeslang hoppat lös. Detta medförde även en ful cylinder. Har även fått en spricka i vevhuset på samma sida, såvitt jag ser så verkar det så att vevaxeln blivit så till den milda grad bananformad att den på "undre halvan" pressat vevhuset så det spruckit! Kan ju även ha varit nåt som "åkt med" och skött det hela, men vore väl underligt om det åkt med flera varv i samma spår och sen inte finns kvar när jag klyver motorn?

Hursomhelst så verkar det inte växa Yamaha 480's på träd direkt!
Undrar om det finns nån föregångare med "samma" vevparti? Nån som vet om 480'n byggdes från scratch eller om det var en vidareutveckling ur SS440 eller...?
Alla tips välkomna, även de som pekar var jag kan finna reservdelar!

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
PZ 480.
Du har tur du. Det är väl den motor som är mest tillverkad genom tiderna förutom Rotax 503:an och Sachs 280 "slitvargen" även kallad.

485cc motorn finns i en uppsjö av modeller från -87 till dags dato.
Sitter nu i Venture 500 XL dock något lite modifierad.

Så leta bland annonserna här på skoterleden eller på blocket.
(Var ut som snabbast och just nu finns ingen motor)
Du kan också kolla med skoterskrotarna runt om i landet. Det ligger säkert någon motor på hyllorna.
Luleå skoterdemontering har gott om vevhus bl.a.
Motorn satt alla Phazer modeller fram till idag.
Samtliga venture 480 modeller.

Men du kan inte byta mellan olika skotermodeller. 485 motorn är en egen motor och vevhus passar inte till andra motor modeller.

Lycka till.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ok tackar för det!

Verkar dock inte lätt att hitta beg.prylar till vettiga pengar.
Tord's har 4st 480's på väg hem i en container, samtliga sålda för 6900:-/st!!(För de pengarna är det inte helt omöjligt att finna en hel skoter).

Lule skoterdemont. är uppringda men hade visst inte en endaste 480-del kvar!?