yamaha 480

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Jag har en yamaha phazer 480, chassit är från en phazer 1a årsmodell 86 ,men motorn är från en phazer 2a årsmodell 87, den går på två cylindrar på låga varv men när man gasar på så går den bara på en cylinder.

Någon som har någon ide vad felet kan vara?

Last edited:

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
alla svar är till stor hjälp, så skriv alla ideer fast ni inte är hundra säker.

jag börjar nästan tro att det blivit ett litet hål i ena kolven.

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
kolla de vanliga, stift, tändkablar och hattar. rengör förgasare. ta kompprov...
är soppan ny eller gammal?

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
den blev körd lite förra året och tankade i den ny fräsh bensin då men den gick dok samma lika då. cylindrarna är uppborrade och har därför oljeblandat bensin i tanken.

Jag hade lös cylindrarna nyss och det var inget fel på varken kolv eller kolvringar men cylinderfotspackningen var dok trasig.
den har gnista på båda stiften men gnistan är inte den bästa fast man har nya stift...

Är tacksam för alla svar!

Last edited:
J

Jona$

var packningen trasig på den sida som den slår igen på? det kan ge duktiga fattigt komp vilken släcker den när den får arbeta.

Och nej förgasarna kan inte ha blivit igentäppt av oljeblandningen. men blås ren alla munstycken. lätt att komma åt i en sådan maskin så.

Och framförallt om du har en bra kamera å inte är helt dålig på fotografera så knäpp en bild på varsitt stift å länka.

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
det är så svårt att se på vilken cylinder den går dåligt på, båda stiften blir varma men när man gasar på så går den bara på en cylinder. vad kan felet vara om den har så svag gnista?....

thyselius

Medlem
12 feb 2010
18
0
1
östersund
det absolut vanligaste felet på en yamaha 480 är att förgasarna fryser igen eller sätts igen av slagget som blir av dagens "skitbensin"
rengjorde nyss förgasarna på min phazer och hittade hästar som jag inte trodde fanns!
ofta fryser choken fast, vilket gör att den går hyfsat på tomgång men går otroligt dåligt eller bara på en cylinder när du börjar varva. hade stora problem med det förra vintern på min maskin..

plocka lös förgasarna och rengör alla munstycken/blås ur alla kanaler med tryckluft. minsta lilla oxid på ett munstycke=byt ut! kostar inte många kronor (köpte mina för 17kr st), men kan spara dig en skuren motor.