Yamaha 500cc. Känns orkeslös och toppar bara runt 80km/h

korrekorre

Medlem
20 dec 2010
28
0
1
Hedemora
Hejsan, dehär blir mitt första inlägg då jag precis köpt min första skoter.

Yamaha Vmax -98 500cc, 1200mil

Problemet jag har är att den precis blivit orkeslös.
Märkte de när jag körde på en åker med 40cm snö att den är väldigt slö!
Den sjunger liksom inte ut utan "bröölar" mest och går tungt.

Jag är helt ny på skotrar men skruvat mycket bilar och crossar så motormässigt fixar jag men variatordriften är jag helt novis med.

Böt kolvar nyligen och drivaxellager och de är bra komp! Kan jag ha spänt mattan för hårt, är de känsligt? (Jag tycker den känns rapp från 0-30kmh sen när man trycker på uppe i fart känns den slö och "varvar inte ner" och skjuter på liksom.

Är de några speciella slitdelar i variatorerna som man bör byta som kan orsaka detta?

Tack på förhand!
 

korrekorre

Medlem
20 dec 2010
28
0
1
Hedemora
Släppte på mattspänningen och gjorde om den enligt serviceboken men de vart inge bättre.

Kan variatorn orsaka detta? jag menar, skotern har ju iaf gått 1200mil?
Kan även tillägga att den hackar/klonkar/smäller ifrån variatorn när man ska iväg från stillastående. Dock märks detta inte uppe i fart.

Vad bör man byta på variatorerna, dvs slitdelar? (remmen är ny)

Andra tips?

MVH
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är med största sannolikhet orsakat av variatorerna.

Finns två möjligheter, antingen är variatorerna slitna och kärvar så att den inte växlar som den ska, eller så är fjädern i sekundärvariatorn inte nog hårt spänd.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
ska inte kapa tråden för mycket nu, men har liknande symtom på min indy, kan det vara så enkelt att fjäden med tiden blir sämre och sämre? min fjäder har gått ca 1200 mil
 

korrekorre

Medlem
20 dec 2010
28
0
1
Hedemora
Okok, då provar jag att byta detta. Är de något mer jag bör beställa samtidigt till variatorerna som jag kan byta på en gång? Eller något annat man bör göra med dem? Mvh
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Man bör verkligen ta isär och kolla vilka delar som behöver bytas. Mycket ofta är variatorerna i dåligt skick, och det är den i särklass största effekt-tjuven som finns på en skoter... I bästa fall är det bara glidklackar och/eller rullar som behöver bytas. I sämsta fall (men dock vanligt) så har man nött sönder själva godset i variatorn pga bristande kärlek.

Behövs ibland lite hjälp av ÅF att få isär prylarna, vissa variatorer behöver specialverktyg. Är dock inte väl bevandrad på Yamaha-mark, så jag vet inte i ditt fall. Men det märker du. :)
 

korrekorre

Medlem
20 dec 2010
28
0
1
Hedemora
Okej, tack så mycket för hjälpen. Får ta en nogrannare koll på variatorn och se om jag måste byte hela eller om den går att renovera. Tack!
 

korrekorre

Medlem
20 dec 2010
28
0
1
Hedemora
Har synat primären lite närmare med såg att de, dels är en spricka i axeln och sen små sprickor i den innersta skivan. Så renovering är väll att utesluta?

Sen bifogar jag även en bild på "rullarna" som synes är helt slut?
glappar som tusan iaf.. Kan detta vara orsaken?


bild.jpg

bild2.jpg
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har synat primären lite närmare med såg att de, dels är en spricka i axeln och sen små sprickor i den innersta skivan. Så renovering är väll att utesluta?

Sen bifogar jag även en bild på "rullarna" som synes är helt slut?
glappar som tusan iaf.. Kan detta vara orsaken?
Njae, inte den direkta orsaken, det är det inte. Men många bäckar små...!

Vad jag kan se så är din primär uppbyggd på samma sätt som en polaris P85, så nu vet jag hur den är konstruerad iallafall.

Ytterskivan har ett glidlager ipressat i centrum, som glider på axeln. Likaså "locket" på variatorn har en bussning ipressad i centrum. Om dom blir dåliga, i samband med att rullarna är dåliga, så kan det "bryta snett", så att en hel del moment från motorn blir till värme, iställe för att åka vidare genom remmen till sekundären. Detta sker särskilt gärna om en av rullarna slutar snurra, och nöts oval/kantig av vikten. Då slutar den mer eller mindre att fungera helt och hållet, allt blir väldigt märkligt, inslagsvarv som varierar, släpper inte remmen då man släpper gasen, vibrationer osv.

Småsprickorna på innerskivan behöver du inte bekymra dig över, kom bara ihåg att titta till dom nån gång då och då, så att dom inte växer. Dom är väldigt vanliga...

Sprickan på axeln, däremot... Jag är inte så säker att det är en spricka i godset på axeln. Axelns glidyta mot bussningen är hårdförkromad, och jag har sett många variatorer med sprickor i kromet. Vissa har kromet börja flaga bort ifrån, t.o.m. Ingen kan väl påstå att det är bra, dock. Det tråkiga i kråksången, är att det är skitsvårt att bedöma om det är en riktig spricka i axeln... Jag tror dock inte det. Men det är ju jag, det... :nerd:

Var lite smart då du ska renovera variatorerna. Köp orginalprylar, inte från duells, skoterdelen, rinab. Jag har själv renoverat både primär och sekundär med piratprylar för 2 år sen. Det höll EN säsong. Skit, det är vad det är.

Dom problem du beskrivit tidigare, att den känns svag och inte växlar ner som den ska, kommer med större sannolikhet från sekundärvariatorn.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Jag hade liknande problem som du, bytte glidklackar och spände fjädern i sekundären en aning, nu går den som vanligt!
 

korrekorre

Medlem
20 dec 2010
28
0
1
Hedemora
Tack för alla tips och idéer. Jag fick tag på en primär som gått 200mil idag så jag knep den direkt och sen ska jag även se över sekundären som ni säger.

Känns ju lite tråkigt att renovera en primär som ser sådär ut endå!

Återkommer!

MVH
 

korrekorre

Medlem
20 dec 2010
28
0
1
Hedemora
Sådär. Somsagt fick jag tag på en primär som gått 200mil från en 08a's yamaha. Flyttade över mina vikter och fjäder (kontrollerade och dom var i bra skick).

Sen försökte jag mig på att "spänna" min sekundär med gick jag bet på så fick tag på en som bara gått hälften så långt som min. Så knep den och satte dit också. (Då min gamla fjäder var väldigt dålig även glidklackarna var kassa).

Nu går skoter så in i helvete om man jämnför med innan. De är som att jag fått minst dubbla effekten.. Tack för alla tips och idéer äntligen ska man få ut och åka lite med första skotern!

MVH
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kul att det funkar för dig! Som sagt, variatorer i dåligt skick är helt hemska på att stjäla effekt!

Kör så det ryker!