Yamaha 700 mountain max - problem med kedjehus

dave333

Medlem
20 mar 2008
38
2
8
Vart ute och körde och tappade driften. Gissar att muttern som håller drevet har lossnat, alternativ att kedjan gått av. Sista iden är väl att drivaxeln har fått något form av brott.

Något man bör tänka på innan man demonterar locket på kedjehuset?
Tips på tråd / youtube om kedjehusmek?
 
Last edited:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla i första hand i Yamahas verkstadshandbok, de brukar vara ganska lätta att googla fram om det inte till och med finns någon länk här på forumet.

Kedjehjulen brukar sitta på splines, och har knappast plats att röra sig så mycket i axialled att de tappar greppet i splinesen även om fästskruven/muttern lossnar. Möjligen skulle man kunna tänka sig att skruven har varit lös länge, det har glappat fram o tillbaks i splinesen och till sist är de nernötta på antingen axeln eller kedjehjulet.

Om det finns avtappningsplugg på kedjehuset, så tappa ur oljan innan du tar av locket.
Annars, se till att ev dräneringshål i bukplasten är öppna och ställ en balja under när du lossar locket. Var försiktig med lockpackningen, det är stor chans att den går att återanvända om man inte skadar den när man tar isär.

En del Yamaha har en udda nyckelvidd på en mutter vid drivaxeln, kommer inte ihåg nu om det är vid undre kedjehjulet eller vid vänstra änden av drivaxeln. Tror det är 29 mm, i varje fall brukar den inte finnas med i hylsnyckelsatser utan man får köpa en hylsa lös på t ex Biltema.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Har du backväxel är det enklast att lossa reglaget först.

Inga märkvärdigheter i övrigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk