Yamaha apex mtx

joje_80

Medlem
27 dec 2012
8
0
1
Luleå
Hej!
Funderar starkt på en sådan, 2006 ligger i helt rätt kurs, 2008 fungerar också, är det ngn större skillnad på dom? (förutom ev miltal) och är det ngn i min storlek som har ngn åsikt i hur dom är att köra? Jag är 2m och 100kg vad bör man kolla upp på en som gått kanske 800 mil?

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Apex mtx eller RX1 mtx som de kallades 2006 var väl en rätt "färdigutvecklad" skoter när den kom. Den har förstås förbättrats genom åren men 2006 var ju premiär med det nya chassiet.

Startreläet kan krångla, många har bytt ut detta.

joje_80

Medlem
27 dec 2012
8
0
1
Luleå
Ja är det bara ett startrelä det hänger på var det inte mycket, jag kollar ju mycket Polaris också men oj vad fel det finns, och jag gillar inte fel, vet du vad dom drar vid hård körning?

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Bussningarna i framvagnen
Sprickor i boggie armarna monochock
Är inte transmissionen genomgången så är det dax för kedje och lagerbyte
Kolla oxå ev.sprickor infästningen i aluminiumhus bärarmar
Montera turbo

Isaxsson

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
MTX har inte monochockbogggien, men en Apex Warrior GT från 2008 med 44 matta kan ju vara ett alternativ. Fanns en jubileumsmodell med öhlinare runt om det året. Trevligt med den elektroniskt ställbara boggiedämparen. Men som sagt, monochock tål inte att köra skotercross med :)

Jag körde en Apex Warrior några säsånger och den drog mellan 1,5-3 liter milen. Min kompis som körde med Skidoo 800 hade ungefär 25% högre förbrukning varje gång vi tankade. Vi körde samma sträckor och tempo.

joje_80

Medlem
27 dec 2012
8
0
1
Luleå
Lite sommar service att göra med andra ord! Nu vill ju jag ha en jätte lång maskin, det blir inte mkt led för mig, jag vet alltid en "genväg" och en skoterdag kan ofta resultera i en makalös fastkörning i ngt väl tilltaget Krondike eller dyl mitt i urskogen! Är apex warrior kortare? Men samma motor, eller är det den som har trippeln? Jubileums modellen är vit va? Tycker den är snyggast helt klart, men nu har jag kanske 70 att lägga så vi får se vad det blir! Turbo....gärna det men måste hitta ett system som inte är segt, ska vara snabb respons, har hört att nytros 180kitt blev lyckat, kompisarna är väldigt nöjda med det! Så mcx eller remturbo återstår att se! Ska först lära mig allt jag kan om maskinerna och godiset innan jag handlar, har varit skoterlös i 7 år pga husbygge och barn samt resten däremellan men nu börjar det lätta upp!!

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Jag har en Warrior -08
Orginal 345 32 38 matta och ombyggd bak del. (Samma vinkel som MTX)
Nu har jag 365 51 38, Turbo 300hk
Men nog ska du satsa på en MTX

Isaxsson

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Försök hitta en oskruvad original MTX. Åk första säsången utan turbo, den är fantastiskt rapp och fin med originalmotorn från 2006 och frammåt. Bara ljudet är en njutning första timmen.

joje_80

Medlem
27 dec 2012
8
0
1
Luleå
Det var tanken, och jag hoppas på jubileumsmodellen, den är grymt snygg! Ska in på banken till veckan!
Gott nytt år!