Yamaha cdi

d0ggelito

Medlem
7 okt 2015
8
0
1
God förmiddag, sitter och spekulerar lite och när jag var ut och åkte igår så dog maskin och det var som att den bara slutade tända, och det var bara att rycka igång så gick den, dock misstände han såfort man röck i snöret, samma sak hände någon timme senare.

Och då undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av cdi tändning och vad symptomerna är om boxen börjar ge upp.

Mvh
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det finns en hel del komponenter i en CDI-box och felsymptomen kan vara mycket olika beroende på vad det är som går sönder i den. Tekniken motsvarar ungefär den elektronik som finns i en elstängselapparat eller högspänningsdelen i vissa tv-apparater från 70-talet.

Trasig tyristor är vanligt, det leder oftast till att den är totalt död och inte fungerar alls, men det kan också bli temperaturberoende fel - t ex att den fungerar bra när den är kall men ger svagare gnista eller ingen alls när den är varm.
Dåliga lödningar och glapp kan ge slumpmässigt temperaturberoende eller att den bara fungerar ibland.
I en del boxar finns elektrolytkondensatorer som åldras med tiden och gradvis blir sämre och sämre, beroende på vad just den dåliga kondensatorn används till kan det antingen leda till att boxen slutar fungera helt och hållet eller till att tändförställningskurvan (om boxen har någon enkel analog anordning för att ge olika tändförställning beroende på varvtal) blir felaktig - tändläget kanske blir rätt vid vissa varvtal men alldeles för sent eller tidigt vid andra varvtal. En halvdålig elektrolytkondensator brukar fungera sämst när den är riktigt kall, men kan fungera nästan normalt när den är rejält varm.
 

d0ggelito

Medlem
7 okt 2015
8
0
1
Får tacka så oerhört mycket för svaret. Börjar med att byta boxen innan jag gräver djupare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Får tacka så oerhört mycket för svaret. Börjar med att byta boxen innan jag gräver djupare.
Om du inte får låna en box bör du kolla andra orsaker först för srx 600 700 är inte känd för att knäcka cdi boxar. Du kan ha så enkelt fel som i dödarknapp eller om du har dödmansgrepp. Du kan prova rycka lös kontakterna för dödaren på styret eller tjuvkoppla den. Jag vet inte om den har öppen krets eller sluten. Om du har tur är de bara att rycka isär så går den. Blir de inget liv alls isärryckt så byglar du mellan två kablar i kontakten så ska den gå. Även tändningslås kan fela och de går också tjuvkoppla eller bara dra isär. Ryck även i alla kontakter du ser och ta gärna isär dem o spruta i fuktdrivande olja.
Enda svaghet på srx är att tändhattarna brukar tappa kontakten invändigt när de blivit till åren kommen. Men då brukar bara en cylinders tändhatt ge upp åt gången. Om de händer ska man byta alla tändhattar såklart.
Statorfel är mer vanligt än cdi box även om statorn håller bra också på srx . Men försök få tag på ohmvärden och vilka kablar som ska mätas så kan du ha tur och hitta fel på den bara med en multimeter.
 

robe

Välkänd medlem
23 nov 2008
145
0
16
gällivare
Hade precis likadant fel på grabbens phazer -91 förra vintern. Gick bra när den var kall sen dog den när den blev varm, lät den stå en stund och då gick den igång igen men stannade ganska snabbt. Böt cdi å nu funkar den fint😊 hade en srv för många år sen å den var precis likadan men där var det pulsgivaren som var trasig.