yamaha et 340t -80 - choke problem

seke3

Medlem
25 nov 2013
18
0
1
nordmaling
Hej! Har införskaffat mig en ganska fin et 340. Dock så är den svårstartad. Jag behöver spraya ur 1/8 av startgasburken för att den ska starta och då den väl har startat så kan man dra igång den på första draget.

Nyss så kollade jag på tomgången ifall choken fungerade, vilket den förmodligen inte gör eftersom jag kunde sätta den i vilket läge som helst, till och med dra upp den max för hand utan förändring.

Jag har inte kollat vidare någonting då jag inte har hittat någon sprängskiss så jag tänkte göra en tråd i förväntan om hjälp.

Hur felsöker jag?

/mvh Tom

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Följ chokevajern ner till förgasaren. Skruva bort "hatten" som vajern går ner i. Där har den hoppat ur. Eller så har vajern helt enkelt gått av

seke3

Medlem
25 nov 2013
18
0
1
nordmaling
Kollade nu och det verkar vara vajern som kärvar. det är lite fult ändå för man kan sätta choken i alla lägen, men på andra sidan rör den sig inte, aja jag lär ju kunna fixa det med 556, men jag kommer lägga upp ett inlägg på resultatet.

mvh

seke3

Medlem
25 nov 2013
18
0
1
nordmaling
vajern hade hoppat ur choken där man sätter på choken så att säga.

behövde spruta in en skvätt startgas men annars höll han tomgången perfekt. får se hur det blir i vinter om jag måste montera primer eller om det bara är skitbränsle.

Tack för hjälpen!

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Jag har en et 250 -81 som även var lite svårstartat förut. Choke fungerar på denna men ett tips att få igång den lättare är att blåsa i tanken bakom tanklocket, som jag förstått de blir de väl något tryck i tanken som tvingar bensinen åka ut till förgasaren om den t.ex stått under natten. Funkar för mig kanske gör de för dig å.

seke3

Medlem
25 nov 2013
18
0
1
nordmaling
Jajjemän. det hjälpte grymt mycket med en primer. var dock tvungen att ta bort ett bränslefilter pga platsbrist i motorutrymmet. nu är det bara snö som fattas!