yamaha et 340t -82

Dale

Medlem
26 okt 2007
44
0
1
Torgås
heej
jag har en yamaha et som krånglar.
den startar och går men efter ett tag när man har åkt så går den dåligt och vill lägga av och sen tillslut så stannar den och vägrar starta,
och nästa dag så startar den och går men det blir samma visa hela tiden.
har gjort rent i förgasaren men det verkar som att det inte är felet.

är det någon som vet vad det e för fel??

MVH//Dale

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Dåliga kolvringar/kolvar/cylinderfoder. När motorn blir varm tappar den kompression.

Tändspole/-ar defekta. När de blir varma tappar spolen kontakt någonstans.

Packboxen på vevaxeln slut.

Dale

Medlem
26 okt 2007
44
0
1
Torgås
okaj men då tror jag att jag vet vad det e för fel måste nog byta kolvar, har alldrigt bytt kolvari den tidigare å den har gått 1200+ mil

men vet du någon bra hemsida där dom säljer skoterdelar ??

MVH//Dale

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
En Yamaha ET motor som ''bara'' har gått 1200 mil borde inte kolvarna vara slut på, men det är ju skillnad om man kör hårt samt om man inte är noga med att varmköra skotern innan man börjar gasa..

Jag har/har haft flera ET motorer från olika årsmodeller samt känner några polare som har haft ett par stycken och alla de har gått 2-3000 mil innan några större problem, men som sagt problemen kan stå bakom knuten och bara vänta....

Dale

Medlem
26 okt 2007
44
0
1
Torgås
jag har vell alldrig varmkört den och det är väll full gas hela tiden pga... skiiiiit slö....
men jag kan vell prova byta kolvringar å packningar och få se hur den går efter det !!
men men choken krånglar så den ligger på lite men när jag fixar till så att den inte ligger på så går den endå...
men jag kan vell prova byta grejerna så får jag se hur det blir !!!

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Köpte en kolv till vår 250T -82 och då fanns det bara kolvar att köpa, inga ringar. Yamaha hade inget, så dom beställde från duells..

Dale

Medlem
26 okt 2007
44
0
1
Torgås
hmmm
man tycker ju att dom borde ha kolvringar separat...
har en i byn som säljer å lagar grejer inklusiven skotrar så kan kanske ta hem bara kolvringar om jag har tur annars så får jag vell köpa nya kolvar !
hur mkt kostar det på ett ungefär för ett par kolvar te en ET

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Jadu, jag tror den gick på 500kr enligt kvittot, Värt att nämna så var den en Snopro kolv. Detta var ju dock till en 250