Yamaha et340 som första skoter?

Jocke_b

Medlem
12 dec 2011
18
0
1
Kilafors
Tjenare!

tänkte skaffa en Yamaha et340 till vinter nu som första skoter :bigsmile:
äreh nått att ha? kommer nog köpa en för 4000kr efter Julen :)
säg vad de finns positiva saker och negativa om den =D

:ciao:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Positivt:
Extremt driftsäker.
Lätt.
Billig i drift.

Ehhh...det var nog allt jag kan komma på.

Negativt:
Helt omöjligt att säga ngt generellt egentligen-dom nyaste ET340 är väl från början av 80-talet, alltså får man räkna med att en sån är iaf runt 30 år gammal idag...

Men ok-med dagens mått mätt är motorn slö.
Dålig/obefintlig fjädring. (å andra sidan är dom som sagt lätta-behovet är inte lika stort då)
Vadsomhelst kan ha hänt och har antagligen hänt sedan första ägaren köpte den...
En nackdel med att dom är driftsäker är att vissa ägare slarvar med underhåll-eftersom dom fungerar ändå. Under en period märks det inte om man slarvar iaf...och eftersom dom idag har en massa år på nacken blir det väldigt viktigt att gå igenom vad som är gjort, vad som är dåligt och vad som är trasigt.

Jag kan sammanfatta det såhär: Om ingen kompis har en bättre skoter så kommer du att ha skitkul!
Men om ngn annan kör ngt så är sannolikheten stor att det som har är bättre på allt-utom priset då-och då kanske det inte blir lika kul.
Jag körde en i min ungdom ett par vintrar-men det är 25 år sedan nu, och tiderna ser lite annorlunda ut idag. Då motsvarade en ET340 en av dagens fläktkylda 550 skulle jag säga: Billig i drift, lite slöare, men väldigt kul att köra där det är trångt.

Till sist-tänk dig för! Det är väldigt lätt att skoterhobbyn blir väldigt dyr när man väl fastnat i den!!
;)

Jocke_b

Medlem
12 dec 2011
18
0
1
Kilafors
Jasså! de är inte så noga för mig har ändå en rätt så skrutten moped så ;) Så de är väll lika!
Tack så mycket för tipsen! :D

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag växte upp på en ET300, den låga kamhöjden gör den inte till en lössnödemon, men de ska man kanske inte förvänta sig. Att den är slö vet jag inte, kanske beror lite på mattans/variatorernas frächhet, men den är väldigt rolig att köra än i dag, tack vare sin låga vikt och förmåga till powerslides överallt, jämt.
Dämpning är som tidigare nämt rätt obefintlig, men de gör bara att de känns gå väldigt fort ;-)
Suverän första maskin, gör att man får lite respekt för grejjerna och sätter värde i vad man har, och kanske de man senare ska gränsla.
Lyckatill!

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
Perfekt start skulle jag säga, klen motor och inte för bra lössnö-egenskaper gör att man lär sig köra jämfört med att sätta sig på en bandvagn av moderna mått som man bara behöver gasa och peka för att komma dit man vill.: Med en gammal maskin får man tänka mer, fan är uppväxt på en gammal Sno-Tric från slutet av 60-talet själv..

När du väl tycker du behärskar konsten är det bara uppgradera maskin, åker själv en hopplös snömaskin en SRX 700 som i mångt och mycket liknar ET, fast den väger bly så den är inte lika lätt slänga runt i skogen direkt :p