Yamaha ex 440 -78

Affi

Medlem
21 jan 2016
26
0
1
Hej !
Håller på och renovera en ex 440 -78 , avanserat så långt i bygget att premiärturen utan huv mm kunde genomföras. Den svarar inte bra på gaspådrag men går fint i mellan och högfart. Skruvat som besatt i lågfartsskruven 1 varv eller 5/8 varv ut, varit upp i 2- 2,5 varv ut men inget gensvar på låga varv.
Mina egna funderingar kan det vara att huvudmunstycket som sitter är 152, standard ska vara 145 ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Nej de har inte med högfartsmunstycket att göra. Är de inte variatorerna som växlar för fort typ sluta fjädrar eller att de gått av?
 

Affi

Medlem
21 jan 2016
26
0
1
Okey, fjädrarna är hela, får kolla inställningen på sekundärvariatorn. Men kan jag ha fel sidoförsjutning på variatorn. Står att man ska placera en variatorlinjal på insidan av fasta primärskivan, linjalen ska då ta på insidan av sekundärskivan.
Jag har ingen sådan variatorlinjal, tog en rak vinkeljärnstång och mätte 12 mm sidoförsjutning.
med variatorlinjal står det 5,5 mm. Har någon rätta måttet med min mätmetod ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Okey, fjädrarna är hela, får kolla inställningen på sekundärvariatorn. Men kan jag ha fel sidoförsjutning på variatorn. Står att man ska placera en variatorlinjal på insidan av fasta primärskivan, linjalen ska då ta på insidan av sekundärskivan.
Jag har ingen sådan variatorlinjal, tog en rak vinkeljärnstång och mätte 12 mm sidoförsjutning.
med variatorlinjal står det 5,5 mm. Har någon rätta måttet med min mätmetod ?
. CC måttet mellan motor och sekvarre är viktigast för rätt performance samt att shimsa in remmen så högt upp i sekundären som möjligt utan att mattan snurrar runt konstant med upphissad maskin på tomg. Mattan ska bara halvrulla runt på tomg då har du shimsat in sekvarren rätt. Hur snett motorn står är såklart även viktigt så ställ in den så bra du kan.