CDI står för Capacitor Discharge Ignition.
Ett "traditionellt" tändsystem med brytare (eller de flesta elektroniska tändsystem på bilar) bygger på att man lagrar energi magnetiskt, i tändspolens järnkärna. När strömmen bryts genom primärlindningen får man ut energin i form av en kort spänningspuls.
Sådana system fungerar ju bevisligen ganska bra (och har gjort det i bortåt 100 år också). Men de har vissa nackdelar. Tändspolen blir rätt stor och tung eftersom järnkärnan måste vara stor för att kunna lagra tillräcklig energi. Tändspänningen sjunker fort om strömmen leds bort till jord någonstans (fukt, sotiga tändstift etc). Och till sist stiger spänningen rätt långsamt när tändpulsen kommer, det gör att tändläget blir osäkert vid höga varvtal, det kan variera beroende på elektrodavstånd, skarpa eller rundbrända elektroder etc.
Men på 60-talet, när det började dyka upp en sorts halvledarkomponenter som kallas tyristorer (eller SCR, Silicon Controlled Switch), fick man möjlighet att göra tändsystem på ett annat sätt.
Man låter en kondensator (capacitor på engelska) laddas upp till en lämplig spänning, oftast några hundra volt. Man tar till kondensatorn så stor att den kan lagra lagom med energi för en tändpuls. När det är dags att ge en tändpuls så får en tyristor ladda ur kondensatorn via tändspolens primärlindning. På sekundärsidan får man ut en kanske 100-200 gånger högre spänning. som man skickar till tändstiften.
Se länken jag postade förut!