Något i drivlinan går tungt.
Det kan vara sekundärvariatorn, lagren som håller drivaxeln mellan variator och kedjehus, bromsbeläggen som låst sig mot bromsskivan eller bromsvajrarna som kärvat fast i sina höljen, så att bromsarna ligger på konstant, det kan vara något i kedjehuset t.ex sträckaren eller ihoprostad kedja, en klassiker är lagret under sekundärvariatorn (som hastighetsmätardrivningen sitter på, men det kan även vara att du har så många boggiehjul med ihoprostade kullager att motorn inte orkar att driva maskinen framåt.
Sekundärvariatorn är enkel att rengöra och smörja upp, byt glidklackar vid behov.
Variatoraxellagret borde du kunna se/känna om det rör sig lätt eller inte.
Bromsarna, kolla att mekanismen funkar och att bromsbackarna släpper taget om bromsskivan.
Kedjehuset... Har du bytt olja någon gång? Finns det olja? Kanske bara är en röd rostig smet som fått allt att rosta ihop, eller?
Drivaxellagret. Ta bort hastighetsmätardrivningen (förslagsvis samtidigt som du har sekundärvariatorn bortplockad för service) och kontrollera hur lagret mår. Det sitter utsatt och blir ofta bortglömt vid service och underhåll.
Boggien och alla hjulen. Ta ut boggien och fetta om alla axlar och byt dåliga hjul och hjullager. Se till att slidesen är bra. Boggien har inte jättelång fjädringsväg, men när den är servad och kan göra sitt jobb bra så är den faktiskt riktigt komfortabel med tanken på sin ålder.