Yamaha Exicter II -92. Går ojämt, ryckigt

Pers

Ny medlem
27 feb 2005
2
0
1
Jag har en Yamaha Exciter II:a som jag haft några år och strulat till och från. Jag har fått byta mycket, på tok för mycket. Och nu även denna säsong så strular den för mig.

Vad kan det vara för fel när skotern går ojämt? Om man ligger på fjärden och håller samma hastighet så dör skotern som av och sen brummar den på igen och håller på så där varanan sekund. Dvs går ryckigt fram än fast man bara håller samma jämn gas.

Det har varit så här hela säsongen och inget som nydligen smygit sig fram.

Väldigt tacksam för hjälp.

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Börja med det vanliga och självklara, kolla genom tändningen att det inte är glapp i några kablar eller liknande. Riv och kolla genom förgasarna så att det inte är skit i dom, byt soppa filter på samma gång. Kan även vara ide att renovera soppa pump och olje pump.
Kan även vara något vingel i elsystemet tex glapp i elen till nödstoppen eller fegsnöret.
Givetvis kan det vara fel i tändsystemet, kanske inte cdi-boxen i första han utan resten, dvs spolar mm innanför svänghjulet.

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Strul?

Hallå!
Kolla när du kör i jämn fart att inte lampan "TORS" på instrumentpanelen inte blinkar?! Detta är ett säkerhets system yamaha hade ett tag för att förhindra att inte skotern ska skena när gasen hänger sig, utan då bryta tändningen ner till 1500rpm varannan sekund! Känner du igen detta eller?