Yamaha Felkoder..!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,
Har samlat ihop Yamaha's felkoder då de ofta dyker upp. Dessa är främst gällande APEX, APEX MTN och ATTAK.
Men gäller även fler 4T maskiner:

PÅ ENGELSKA.. Säg till om jag ska översätta dom! :beer:

Code #
Item
Symptom
Fail-Safe Action Starting Capability Running Capability

Cylinder identification sensor --
No normal signals are received from the cylinder identification sensor Continues to operate the engine based on the results of the cylinder identification that existed up to that point --
Unable --
Able --

#12 Crankshaft position sensor --
No normal signals are received from the crankshaft position sensor Stops the engine (by stopping the injection and ignition) --
Unable --
Unable --

#14 Intake air pressure sensor (open or short circuit) (pipe system) --
Intake air pressure sensor-open or short circuit detected. Faulty intake air pressure sensor system Fixes the intake air pressure to 85.0 kPa. --
Able --
Able --

#16 Throttle position sensor (open or short circuit) (stuck)
Throttle position sensor-open or short circuit detected Fixes the throttle position sensor to fully open
Able --
Able --

#20 Intake air pressure --
Atmospheric pressure Defective values are detected due to the internal malfunction Fixes the intake air pressure and atmospheric pressure to 85.0 kPa. --
Able --
Able --

#21 Coolant temperature sensor --
Coolant temperature sensor-open or short circuit detected Fixes the coolant temperature to 600 C. After the engine starts, the radiator fan relay will be turned on. --
Able --
Able --

#22 Intake temperature sensor --
Intake temperature sensor-open or short circuit detected Fixes the intake temperature to 00 C. --
Able --
Able --

#23 Atmospheric pressure sensor (open or short circuit) --
Atmospheric pressure sensor-open or short circuit detected Fixes the atmospheric pressure to 85.0 kPa. --
Able --
Able --

#30 Oil pressure dropped --
Engine stops when the oil pressure drop is detected Fuel pump and fuel injection are stopped (main relay is off) --
Unable --
Unable --

#36 Faulty ignition --
Open circuit detected in the primary lead of the ignition coil Cut the injection of cylinder in the same group with the cylinder that the error is detected. Example, when the #1 cylinder is defective, cut the injection of #1 and #4 cylinders. Turn on the power to the air induction solenoid to always cut-off the aire --
Able (depending on the number of faulty cylinders) --
Able (depending on the number of faulty cylinders) --

#42 Speed sensor --
No normal signals are received from the speed sensor Assumes highest ratio --
Able --
Able --

#43 Fuel system voltage (monitor voltage) --
The ECU is unable to monitor the battery voltage (an open circuit in the line to the ECU) Fixes the battery voltage to 12 V --
Able --
Able --

#44 Error in writing the amount of CO adjustment on the EEPROM --
An error is detected while reading or writing on the EEPROM (CO adjustment value) n/a --
Able --
Able --

#46 Vehicle system power supply (monitor voltage) --
Power supply to the FI system is not normal Grip warmer output is off --
Able --
Able --

#50 ECU internal malfunction (memory check error) --
Faulty ECU memory. When this malfunction is detected, the code number might not appear on the meter n/a --
Unable --
Unable --

#80 Grip warmer switch --
Grip warmer switch-short circuit detected n/a --
Able --
Able --

#81 Grip warmer --
Grip warmer-open or short circuit detected n/a --
Able --
Able --

#82 Thumb warmer switch --
Thumb warmer switch-short circuit detected n/a --
Able --
Able --

#83 Thumb warmer --
Thumb warmer-short circuit detected n/a --
Able --
Able --

#84 T.O.R.S. --
Detecting conditions for T.O.R.S. are satisfied n/a --
Able --
Unable --

#85 Oil pressure switch --
Oil pressure switch-open circuit detected n/a --
Able --
Able --

- Start unable warning Relay is not turned ON even if the crank signal is input while the start switch is turned ON. When the start switch is turned ON while an error is detected with the fault code of number 11, 12, 30, or 50. Engine trouble warning light flashes when the start switch is turned on Unable Unable

Last edited:

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Suveränt kom äntligen in på forumet telias mail verkar inte kompatibelt med forumet så jag fick skaffa mig en hotmailadress och se då funkar det.

Fick felkoden 46 då jag skulle köra in skotern i garaget för att byta batteri. Ringde Yamaha center och de sade precis vade som står här ovan. Jag hoppas det beror på att det gamla batteriet är dött och inte att laddregulatorn är trasig också.

Var har du hittat dessa felkoder??

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Jag fick upp felkod 12 på min nytro.

Då var det start relät som hade gett upp. Så den felkoden kan poppa upp av olika orsaker tydligen

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
finns att hitta lite här och där på nätet
Kan du specificera, har sökt men inte hittat något tillfredsställande.

Efter byte av batteri så försvann felkoden puh! Slapp att åka på service då man vill köra istället.

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
www.ty4stroke.com

Hittar du de inte där, hittar du det nog troligtvis inte. ;)
Tack så mycket, hittar en tråd där, där det står att här är alla felkoder finns. Men inte en lista så långt ögat når :hmmmm2:. Googlade för femtielfte gången och hittade ett annat forum där både koderna som du tillhandahållit här nedan och koderna för Genesis 120 motorn fanns, tjooho.

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Hallå där, vi är ett gäng uppe i Åkerskjön och en av våra kompisar som kör Phazer MTX har fått fram Felkod nr 43. Men det har ju varit rätt kallt ändå, så några av oss är inne på att det har varit förkallt så oljan har typ blivit för trögflytande.

Har ni några förslag ?

MvH oss i Bakvattet =)

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Min gissning är att bränslepumpsreläet har frysit. Ta lös höger sidokåpa, under batteriet bakom ECU:n sitter det ett gäng relän på rad. Värm reläet LÄNGST TILL HÖGER med handen och prova. Sätter nästan pengar på att den kommer att starta.

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Måste bara säga tack, vi vet inte om det var för vi tog in en såndär in elr om det var den dåliga oljan han har i skotern som var boven. Men den startade efter lite värme. Tack o tack.

Johan Folke

Medlem
26 feb 2011
6
0
1
Sälen
Jag har fått två blinkningar med motorikonen och varningslampan, det står att det är fel nummer tre, men alla listor börjar ju på 11. Nån som vet vad två blink och 3,5 sek uppehåll betyder?

ALU

Ny medlem
5 dec 2010
4
0
1
fick felkod idag när jag körde med min FX nytro RTX -10, körde upp för en ospårad backe, och då började varnings lampan och koden 81 blinka på skärmen, men enligt chemat här upp står det att det är kan vara handtags värmaren som det är fel på, kan det stämma??? skulle gärna ha vars snarast för imorgon far jag till fjällen och om det blir att lämna den hemma eller skjuta upp resan imorgon och lämna in den?? :(

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Tjena har hållit på med bränsletryckregulatorn nu å jag skulle prova om den gick så jag la av remmen för å se om det gick å varva den å då kom felkod 42 upp å de är väll hastighetsmätarsensorn? Försvinner fel koden om jag lägger på remmen å kör en sväng eller måste nånting bytas?