Yamaha FX Nytro XTX -2011 råd

SimonF88

Välkänd medlem
24 apr 2012
130
1
6
Robertsfors
Hej

Tänkte köpa en Yamaha FX Nytro XTX -2011 till veckan, tänkte höra om någon här har någon erfarenhet utav dom.

ex.

På och utanför led.
Är det nå krut i den.
Körställning m.m.
Drar jag en F7 sno pro 05? (lillebrors skoter xD)

Tacksam för svaren :)

mvh SImon F

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Marknadens sämsta fotsteg om du ska utanför leden, duger eventuellt till påsk, framtung, otymplig, tung på skidorna, glapp i framvagn, trevlig motor med häftigt ljud, lite för hård på variatorn. Förmodligen en helt ok ledskoter

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
kan säga att jag under min tid med nytron aldrig haft roligare på skoter, är så jävla nöjd med körställning åtminstonde efter framflytning av styrstång enkelt och göra, och framförallt vrid!

intalar du inte dig själv att du är nån extremåkare som ska de längsta som gå ha och fara upp å ner för den brantaste backen hela dagen så är nytron fruktansvärt bra.

Bonus är iaf för mig att kunna lita på maskinen att du tar dig hem, är sjukt viktigt tycker jag!

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.399
181
63
Offerdal, Jämtland
Med en 44 mm matta så skäms den inte för sig utanför leden (tror det sitter det original på 2011 och framåt).
Jag har en förlängd RTX så den är lika lång som en xtx och jag har kört fast 1 gång på 150 mil (varav 100 mil när den var kort). Jag kör iofs 50-60% av tiden på led då jag ofta har med mig ungarna så man blir lite låst om man ska knixa runt i skogen. Men jag är förvånad över hur pass bra den tar sig fram i snön (även när den var kort med 44mm matta). Visst kan den upplevas lite framtung i bland men det är fullt hanterbart. Det sitter förövrigt MTX-skidor på min så det hjälper ju upp fronten en aning.

Då jag inte har jämfört mot alla "top-of-the-line" maskinerna som finns på marknaden så har jag kanske lite dåliga referenser men för min åkning så funkar den bra och framförallt så känner man sig inte orolig över att man ska bli kvar på fjället för att skiten har skurit och den drar rimligt med bränsle (runt 1,6-1,8 l/mil vid blandad körning).

De kan vara lite svåra att bryta runt då de är lite i bredaste laget men du får väl käk lite dunder-honung till frukost så är det nog inga problem. Angående fotstegen så gäller väl detta bara de första RTX och MTX. Från och med 2009 så fick ju RTX SE bättre fotsteg och MTX SE fick det från 2010. XTX har alltid haft den nyare sorten som är lite smalare.

Problem som jag har stött på är att både start-relät och brenslepumpsrelät kan trilskas. Jag har förstått att det finns nyare och bättre versioner av båda om jag har uppfattat det rätt. De tar tydligen in fukt.

Effekten verkar ligga runt 130-135 hk.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Även om man har en Nyare MTX så får man räkna med att den inte alltid funkar i snön. Framifrån ser den ut som en padda, och tittar man på fotstegen även dom "bättre" så kan man enkelt räkna ut att den kommer att sätta sej om det är bra med snö.