Yamaha MM -00 ---->

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Hej, jag vill veta allt om yamaha mountain max, hur den är i snö, kör nästan inget på led så är det ngt att satsa på?
Vikten hur är den fördelad är den svår hanterlig, jag väger 70 och är 180 lång?
Ja allt om denna maskin vill jag veta, förbättringar jag kan göra, ALLT

Mvh Henry!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej. Det finns flera jättebra trådar om denna maskin, sök och du skall finna.

Här en kort sammanfattning:
+ Motorn! Går typ 2000 mil utan ingrepp.
+ Går hyggligt bra i djupsnön, särskilt som det ju är en 12 år gammal maskin.
+ 232 kg torr. Int så värst alltså. (Kanske lite framtung och lite för kort matta, men jag har inte så mkt i samma budgetklass att jämföra med.)
+ Äter nästan inga remmar! Går minst 300-400 mil på en rem.
+ En fin allroundmaskin. Dessutom är driftsäkerheten och detaljkvalitén på topp, vilket är nog så viktigt när man ska köpa gamla grejor.

Grejor som gör den ännu bättre:
++ PP-skidor. Ett måste.
++ Quickrods. Mer res.
++ Lös med krängaren. (Det räcker med ett krängarstag, låt krängaren sitta kvar.)
++ Styrhöjare. (2-3 tum funkar med orig. kablar.)
++ Bossdyna. Om du känner dig rik är det en jättefin uppgradering. :)
++ Originaldämparna sägs vara lite sådär, är de bytta är det ju bra.

Jag har haft min sisådär 3 vintrar, har gjort ovanstående moddar, är helnöjd. Men den hade gärna fått vara lite längre...vilket ju går att ordna. :)

Försök hitta en där så många moddar som möjligt redan är gjorda.

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Aa, jag har tänkt om jag köper en att förlänga den till 155'', eller 144'', hur höga kammar går i den??
Och det var ett bra utförligt svar, Tack :)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Den har 51mm-kammar som std, redan det är på gränsen ser det ut som. Men längre matta med 51 i kamhöjd vore nog lyckat. Förlänger man behövs även längre "badbrygga", kylarslangar osv. Det finns/fanns såna kit i USA.

Jo ett "måste" till: nonslipdrivhjul. Passa på att byta samtidigt som mattan, då kan du ju välja drivhjul vars delning passar till den (beg) matta du får tag i.