Yamaha MM -00

byboo

Aktiv medlem
11 jun 2008
52
0
1
sundsvall
Hej, hittade en fin Yamaha som är lite trimmad ( trippel Slp pipor) och nu undrar jag hur den är att köra?
Jag gillar ju att hoppa lite iallafall, några meter i luften gillar jag.
Gillar även att få upp den på rullen och sånt, helt enkelt gillar jag att busköra och nu undrar jag om denna maskin passar just en sån person som mig? :cool:
Skulle vara lite kul att höra för och nackdelar, har tidigare kört en Mxz 700 -01 så jag undrar om jag kommer bli besviken eller om de kommer att vara ett superklipp.:hmmmm2:

Tackar för era svar :D / Pontus
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Större tråd om just MM '00;
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=19062&highlight=mountain+max

Här lite mera info;
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=7414&highlight=mountain+max

Allmän info om yamaha 2-takt;
http://www.snowmobile.se/forum/showt...&highlight=sxr

Har jag skrivit lite allmänt om skotern.
Skillnaden mot MM är:

Kortare fjädringsväg
Smalare framvagn
Sen har var mattan väldigt dålig om jag minns rätt
Obs. den är 141" vilket är något kortare än de flesta andra mtn maskinerna som var 144"..
Denna skoter är en crossover, dvs varken mtn maskin eller ledpiskar. Men funkar som lite av bägge!

Öhlinare i boggien, samt ett par bättre framdämpare är stark att rekomendera, V-kitt samt quickrods!

//Rasmus
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Hej, jag har en MM sj'lv, och jag vill säga att de som inte har provkört den borde hålla tyst om den.
Okey, alla säger att mattan är värdelös. Nee, inte på alla. Min har orginalmatta och är fin, nån kamm borte. men det är det på en -00as 51 mm matta.
141" gör det till en perfekt lekskoter, lätthanterlig, klättrar bra.

Om det blir för lång skoter blir det ofta svårt att få upp den på rullen. Med pipor vill jag lova att du ska få upp den på rullen.

Enligt Yamaha säljarna så räknas den INTE som en crossover utan som en mountain maskin, som den ska göra. För det är en mountain maskin. Som går väldigt väldigt bra på led också.

Quickrods har jag inte och min reser då lätt, UTAN pipor. Så det behöver du inte när du kör med pipor. V-kitt gör den rappare, kan hjälpa dig upp på bågen.

Annars är det en furktansvärt fin skoter som har en motor som är GUDOMLIG och låter som inget annat.

Mvh Jeppe
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Quickrods eller "okoplings-kit" är rekomenderat på ALLA!! Yamaha med pro-action boggien.

Enda skoter som jag kan tänka mig inte behöva är väl venture 500f.

Synd att man inte kör med Pro-Action boggie till nästa vinter men skulle vilja bepröva ut "okopling-kitet" mer nogrant.
Istort sett bara läst om det ännu, men till en MTN/Crossover (som jag personligen tycker det är) så borde det vara gudomligt.

Och för er som inte fattar vad jag snackar om är det att du tar bort Rodsen (okoplad) och ersätter dom med tex. balatarem. Bifogar en bild nedan!





Annars finns den mesta infon redan skriven här på forumet.
Några personliga tips;
Köp helst inte en MM som det sitter pipor på. (allt för många slänger på pipor utan kunskap)
Reedspacers är bland det första du ska göra med motorn, kostar fika pengar och ger den ett nytt liv.
V-kitt, kontakta KNracing.se för bra service och nog Sveriges billigaste, utan att dra in på kvalitén.
Quickrods eller "okoplings-kitet" jag snacka om!

Mvh
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Vars finns det att köpa Quickrods?
Vad kan hända med motorn om man slänger på ett par pipor "utan kunskap" och vad borde göras om man köper en sådan skoter som någon har gjort så.?

har också funderat på samma sak som byboo så det är därför jag frågar nu :)

Mvh Alle
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vars finns det att köpa Quickrods?
Vad kan hända med motorn om man slänger på ett par pipor "utan kunskap" och vad borde göras om man köper en sådan skoter som någon har gjort så.?

har också funderat på samma sak som byboo så det är därför jag frågar nu :)

Mvh Alle
Quickrods finns endast att beställa från restlager i USA. Annars gäller det och få tag på ett par beg. Börjar bli som rariteter! ;)

Kunskapen är väl att man måste bestycka både förgasare och variator så dom är rätt stämda med piporna, helst i bromsbänk. Vet av att en här på forumet har ett mycket seriöst MM projekt!
Ska försöka hitta åt honom.

Jag skulle aldrig köpa en skoter som det sitter pipor på utan att det sitter en annan variator setup, då är chansen stor att han inte fixat förgasarna. Men kan man få papper på installation eller liknande så är det ju frittfram. Att köpa en skoter med tveksam bakgrund är som att ta grisen ur säcken, man vet aldrig vad man får, motorn kan klarat sig utan problem men kan även vara helt åt helvete.
Man brukar ju tjäna en slant på att köpa en "färdig moddad" skoter men gör man det själv vet man vad som är gjort!

Tror jag har beskrivit i någon av länkarna vad man ska tänka på vid köp av en pro-action skoter. Svaga punkter etc.

Kan tillägga att jag har ingen personlig erfarenhet av just MM men ett antal år o x antal timmar i garagen med Pro-action skotrar. Enda som skiljer är ju tunnel och boggie.

Hoppas jag löser några frågetecken!

:beer:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Quickrods eller "okoplings-kit" är rekomenderat på ALLA!! Yamaha med pro-action boggien.

Enda skoter som jag kan tänka mig inte behöva är väl venture 500f.

Synd att man inte kör med Pro-Action boggie till nästa vinter men skulle vilja bepröva ut "okopling-kitet" mer nogrant.
Istort sett bara läst om det ännu, men till en MTN/Crossover (som jag personligen tycker det är) så borde det vara gudomligt.

Och för er som inte fattar vad jag snackar om är det att du tar bort Rodsen (okoplad) och ersätter dom med tex. balatarem. Bifogar en bild nedan!





Annars finns den mesta infon redan skriven här på forumet.
Några personliga tips;
Köp helst inte en MM som det sitter pipor på. (allt för många slänger på pipor utan kunskap)
Reedspacers är bland det första du ska göra med motorn, kostar fika pengar och ger den ett nytt liv.
V-kitt, kontakta KNracing.se för bra service och nog Sveriges billigaste, utan att dra in på kvalitén.
Quickrods eller "okoplings-kitet" jag snacka om!

Mvh

Med tanke på ProAction-geometrin så skulle jag påstå att det krävs att man har NoSlip om man skall montera O-kopplingskittet. Annars lär man bli mattrapparens mästare.
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
KnRacing har som sagt inga färdiga kitt till mountains, men dom har ju en massa fjädrar,helixar,vikter,Heavy Hitter och nått special sekundär kitt.

Är du kunnig så är de bara att du slänger ihop ett eget kitt, eller så kanske nån kan dela med sig av en bra set-up.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
KnRacing har som sagt inga färdiga kitt till mountains, men dom har ju en massa fjädrar,helixar,vikter,Heavy Hitter och nått special sekundär kitt.

Är du kunnig så är de bara att du slänger ihop ett eget kitt, eller så kanske nån kan dela med sig av en bra set-up.
Jag köpte mitt kit.

Ringde dit berätta min körstil, skoter, övriga mod. Sen berätta jag hur jag ville att skotern skulle bete sig.
Sen sa han vad jag skulle ha. Simpelt och mycket bra kundservice!

Kosta 2000:- + frakt!

Mvh