Yamaha Mountain Max 700 -97 ska till Kittelfjäll!

Cav

Medlem
20 feb 2010
6
0
1
Sollefteå
Hej,

Jag har precis inhandlat en MM700 och ska om ca 1 vecka till Kittelfjäll på fjällsemester.
Är det någon som har tips på förgasarinställning för den den h.ö.h som gäller där?

Osäker på hur den är bestyckad/inställd idag eftersom jag precis köpt den, men den körs idag i Västernorrland på ca 100-250 meters höjd.

Totalt novis på skotrar i övrigt! :tape:

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Är ju ingen högprestanda maskin direkt så de beror ju på hur den är bestyckad just nu. Min MM-01 bestyckades ner från org. för att köra vid havsnivå då dom överlag är rätt fett bestyckade från fabrik.

Hade även kört med den bestyckningen i stugan (marsliden ung. samma höjd som kittel) fast nu blev de ju ändrade planer med pipor osv. så då lär man väl få mixtra mer med bestyckning vid högre höjd.

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Mountain maskiner ska vara inställda från fabrik på att köras på höjder medans sport maskiner är inställda på att köras på havsnivå, ja vet dock inte om mountain max är inräknade i mountain maskiner och om dom är det tvivlar jag ändå på att just 97:an är det då det är en venture med enkeldyna och lite smalare spårvidd:D

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Eller så prova du köra helt org.? Är ju rätt kallt fortfarande så jag tror inte de blir nån jätteskillnad av att bara flytta nålarna.

Min var då inte ställd för hög-höjd från fabriken.

Cav

Medlem
20 feb 2010
6
0
1
Sollefteå
Snacka om slag under bältet att kalla den för Venture! :mmph:

Iofs sant... men ändå!

OKej, får kolla vilka verktyg som behövs och packa med dem istället.

Tack för hjälpen!

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vet inte på den "äldre" modellen men de borde va samma som efter -00 då många bestyckar ner till
142.5 141.3 141.3​
den bestyckning testade även jag
PTO CENTER MAG​

+40 lågfart och lite omflytt av nålar och justering av luftskruvar innan den gick bra dock helt meningslöst då jag ett par km skaffade pipor och måste bestycka om igen.

Men testa du först med den bestyckning som sitter i om den fungerar bra nu.