Yamaha mountain max 700 triple.

Reslund

Ny medlem
1 sept 2018
3
0
1
33
Ålåsen
Hej har en Yamaha mountain max 700 som drar mycket olja och ryker mycket och vill inte riktigt varva ur.
Någon som har en fundering om vad som kan orsaka detta?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Att den drar mycket olja kan bero på att oljepumpens arm fastnat i max öppet läge kolla armen om den går tillbaka till stoppet ,,vajern kan gå för trögt. Att den inte varvar ur kan vara allt från skit i någon förgasare eller skuren cylinder dåligt tändstift felande tändhattar. Just tändhattarna på desa maskiner brukar ärga sönder inv när de blivit till åren testa ohm mäta dem! Men börja med att ta kompprov, kompprovet ska vara så lika som möjligt mellan cylindrarna, trycket är mindre viktigt.
Om kompprovet är ok så byt tändstift om du inte redan gjort det?
Rengör förgasarna kan du ta sist för de är lite halvjobbigt. Kör inte någon längre sträcka om den inte går riktigt för om de är skit i någon förgasare så skär den cylindern ganska snart!!!
 

Reslund

Ny medlem
1 sept 2018
3
0
1
33
Ålåsen
Att den drar mycket olja kan bero på att oljepumpens arm fastnat i max öppet läge kolla armen om den går tillbaka till stoppet ,,vajern kan gå för trögt. Att den inte varvar ur kan vara allt från skit i någon förgasare eller skuren cylinder dåligt tändstift felande tändhattar. Just tändhattarna på desa maskiner brukar ärga sönder inv när de blivit till åren testa ohm mäta dem! Men börja med att ta kompprov, kompprovet ska vara så lika som möjligt mellan cylindrarna, trycket är mindre viktigt.
Om kompprovet är ok så byt tändstift om du inte redan gjort det?
Rengör förgasarna kan du ta sist för de är lite halvjobbigt. Kör inte någon längre sträcka om den inte går riktigt för om de är skit i någon förgasare så skär den cylindern ganska snart!!!
Tack så mycket ska kolla upp det.
 

Reslund

Ny medlem
1 sept 2018
3
0
1
33
Ålåsen
Att den drar mycket olja kan bero på att oljepumpens arm fastnat i max öppet läge kolla armen om den går tillbaka till stoppet ,,vajern kan gå för trögt. Att den inte varvar ur kan vara allt från skit i någon förgasare eller skuren cylinder dåligt tändstift felande tändhattar. Just tändhattarna på desa maskiner brukar ärga sönder inv när de blivit till åren testa ohm mäta dem! Men börja med att ta kompprov, kompprovet ska vara så lika som möjligt mellan cylindrarna, trycket är mindre viktigt.
Om kompprovet är ok så byt tändstift om du inte redan gjort det?
Rengör förgasarna kan du ta sist för de är lite halvjobbigt. Kör inte någon längre sträcka om den inte går riktigt för om de är skit i någon förgasare så skär den cylindern ganska snart!!!

Kan man blanda bensin själv i dunk istället på dom modellerna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Kan man blanda bensin själv i dunk istället på dom modellerna?
Då måste du ta reda på om pumpen kan tas bort och om de måste ledas in olja till pumphuset för inte vattenpumpens drev ska skära. Du får absolut inta bara låta pumpen sitta kvar och bara blanda olja i tanken utan att veta det. De finns säkert någ som vet men du kan kolla på sprängskisser också så kan du lista ut vad som krävs. Jag skulle inte ta bort den för då måste du blanda minst 3% olja och den kommer då ryka mer på tomg och lugn körning.Om pumpen funkar så ska den dra bara ca 1,5% i genomsnitt de blir billigare och mindre rökutveckling samt att motorn får över 4% olja på full gas så motorn håller bättre.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Brukar sällan vara några problem med oljepumpen.
Varför den ej varvar ur,,, är variatorerna fräscha???
Lager som går tungt, rätt mattspäning mm.

Oljepumpens mått 19-21 mm.1541253103797.jpeg1541253103797.jpeg
 
Reactions: Reslund och suregom

Yamaha72

Ny medlem
14 dec 2018
3
2
3
52
Skellefteå
Sitter själv på en MM700 som ryker som sa**n när den är kall. Väl varm så ryker den inte och går som ett skott. Fick höra att det inte skulle vara någon fara då det kan finnas överskott av olja när den stått ett tag och som bränns ut. Har ingen aning då jag är helt novis på skotermotorer men skulle vilja ha tips eller ideer om vad det kan bero på.....