Yamaha mountain max 700 vs Arctic cat f6

antson49

Välkänd medlem
30 okt 2009
112
0
6
sandviken
tjabba!
Jag ska inköpa en ny bra mountain maskin, men frågan är vilken av Yamaha mountain Max och Arctic cat F6 som är bäst? Har ni andra förlag får ni gärna komma med dem!

Tack:D

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Jag hade en F6 06'a nu innan jag köpte mountain maxen, och kan ju säga att F6'an ä ingen klätter maskin, men den klart grymaste "korta" skoter jag ägt för att ta sig snö & slask, kan tänka mig att den enda som slår F6an på fingrarna är F7 :) bland korta skotrar.

Var extremt nöjd med Arcticen, men ville prova en mountain maskin, och även en som inte kostade skjortan, därav Yamaha köpet, för sitt goda rykte om skott säkra motorer.

Mountain maxen må vara en bra maskin, har inte kört tillräckligt för att lära känna den, men den är väl i kortaste laget orginal för en mountain maskin :)
Och andra negativa saker som jag märkt på den är att fotstegen är på tok för smala, tycker jag halkar av den för lätt, och dynan, mjuk,låg, och det halaste skinn jag nånsin satt min r*v på :)

Finns ju positiva saker att säga med, speciellt bränsleförbrukningen, den drar mindre än F6an, fastän det satt fuelreducer i min. och motorljudet har Yamma lyckats med och draget i den blott 115hk starka motorn?
Ork finns det i mängder, men som sagt, har kört typ 5mil med den, så det finns säkert mycket att utforska.

Last edited:

antson49

Välkänd medlem
30 okt 2009
112
0
6
sandviken
ok, det låter bra:) jag är inte direkt ute efter en klättermaskin... är ute efter en bra skoter som tar sig fram i "väldigt" djup lös snö , drar inte allt för mycket soppa och går som bara f*n!:D Du som har haft båda kanske vet vad som passar mig, vad tror du? och förresten, vet du ungefär vad soppa förbrukningen ligger på de båda?

mvh

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
MM drar runt 2-2,5 liter milen.
Förra påsken fick jag upp min i 3,5. I fjällen, blötföre, familjen i pulkan.
+ för kvalitet, driftsäkerhet, motorljudet!, framkomlighet.
- för skidorna! Byt till PP och du får en ny skoter. :)

antson49

Välkänd medlem
30 okt 2009
112
0
6
sandviken
okej:9 jag har läst och det att en f6 drar runt 2,5L milen, nu kanske inte det stämmer och det är väll förmodligen ledkörning de pratar om då, men jag åker ju mycket lössnö och då drar det ju en del...;)

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Min låg på drygt 3l/milen, drar rätt mycket olja med, men det sitter ju ett gängat stag mellan pump och spjäll så det går ju laborera lite försiktigt med det på F6an.

Som vintrarna brukar ha varit runtom Sundsvall så är F6an effektiv, men nu då vi fått betydligt mer än många andra i snömängd så är ju F6an lite över mot Yamahan.

Sedan om du är lång så får du en taskig körställning på Arcticen, fotholkarna är inte heller optimal för stå körning, går antagligen att nita om, om man vill.
Positivt skall dock sägas att Efin har funkat precis som den ska, Var i Jorm för ett par år sedan med den, och det var plus och spöregn i 4dagar, men funkade endå som den skulle skotern. Går bra på vatten :)

Men skall du åka som du skriver så lär Yamahan vara betydligt bättre.
Och kvaliten verkar som sagt väldigt bra trots sin ålder.

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
om du kan så testa en f7 ext. funkar helt ok i lössnö ! finns nån fin på blocket som har gått 270 mil !