Yamaha Mountainmax boggie

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Hejsan!

Undrar vad det är för matta till mountainmax boggie? på wikipedia stod det att mountainmaxen hade en 136" matta = 345cm. Men läste på nå annat forum att det 358 ? Skall nämligen köpa en MM boggie från -00 och sätta på min SRX 600 -99 men boggien hade ingen matta så behöver köpa det :)

MVH

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
hejsan..

det du ska ha för att förlänga skotern är 141" (358cm) drivmatta.
men jag skulle tipsa dig att skaffa skenor från en Viper MM ist.. 142" (365cm) där har du då mer chans att hitta fler billigare mattor att välja på.
iaf då för att mattorna för just 141" (358cm) bruka vara lite klena. kammarna snärts av väldigt lätt vill säga.
sen måste du ju ha Quickrods stag från en Mountain oxå. för dom är kortare har jag för mig än en vanlig srx

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Okej, så det är 358cm som gäller på en MM boggie. Tack för snabba svar :) Får se hur jag gör men i annonsen stod det "komplett boggie" då borde väl quickrods stag följa med? Inte för att jag vet vad quickrods är men :p hittade en 358 matta på duells för 9000kr -.- med 3" delning, ska det vara 3" ?

Men då måste jag hitta viper skenor också :p Får väl leta lite och se hur jag gör. För jag har ingen lust att betala 9000kr för en matta.

Edit. Hittade förlängsningskenor tror jag här http://www.mountainperformance.com/viper-xc.htm är inte så bra på engelska så förstår inte så bra, någon som inser vad det exakt är? :) Och om det är bra tror ni. Sen om ni tycker det verkar prisvärt och vilket alternativ jag ska ta tycker ni?
mvh

Last edited:

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Quickrods är slang för justerbara kontrollstag med snabbmutter (behöver inga verktyg för att justeras). MM har inte justerbara kontrollstag som standard. De vanliga kontrollstagen ska dock följa med en komplett boggie.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Du ska väl ha 2,52-delning, det är st på en MM. Liksom 8-kuggars drivhjul.
Matta finns på stenmarksmaskin.se för runt 6500 kr.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
inte 358 matta väl? :p
Japp finns nu en 358 matta också på stenmarks. Killen som köpte min gamla mm700 köpte en sån matta nu i höst/vinter så får se hur bra dom nya mattorna håller för org. var ju ingen höjdare i hållbarhet.

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Japp finns nu en 358 matta också på stenmarks. Killen som köpte min gamla mm700 köpte en sån matta nu i höst/vinter så får se hur bra dom nya mattorna håller för org. var ju ingen höjdare i hållbarhet.
ja men perfekt.. vore intressant att veta hur just dom nya mattorna håller en Mountain Max´s krafter :D
kom gärna tillbaka och berätta vad han har för kommentarer om just den mattan. då jag är nyfiken att köpa en själv.

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Min MM-01 är förlängd till 144" (365) Tycker det är en perfekt längd för min typ av åkning: Mycket led blandat med en del lössnökörning.
Sitter en 51mm matta från viper M på den, är en 6-7kammar borta nu och lär vara fler
när denna säsong är slut, håller skitdåligt! Ska byta till en 365 med 44mm kammar sen.

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Heh okej! :p Aa just nu har jag orginal SRX dvs 307cm med 30mm matta :/ På leden släpper det när man gasar fullt liksom och i djupsnön släpper det ännu mer och ibland vill den gräva ner sig :p Men med fart så går det faktiskt bra tycker jag, den är inte så dålig som många sagt om den i djupsnön. Men ett förlängningskit till 144"(365cm) vore nice :) Tycker dom ser mycket ballare ut också med förlängningen bakom sadeln :) Hartman förlängsningskitet http://richmotorsports.com/store/view_product.php?product=HAR31FYO72&searchlink=yes&search=HARTMAN&page=1 verkar bra tycker jag och kostar 4200kr ungefär med frakt, antar att tullavgift ingår i det. Men sen finns det ju kitet från Mountainperformance http://www.mountainperformance.com/viper-xc.htm som också verkar rätt bra men där får man välja olika "options" så vet ej vad som är bäst att köpa, vad tycker ni? Sen när jag köpt förlängsningskitet så undrar jag vilken matta ni tycker jag ska ha? Jag har funderat på 38mm eller 44mm sen börjar det bli lite väl höga kammar för min del.

MVH

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Heh okej! :p Aa just nu har jag orginal SRX dvs 307cm med 30mm matta :/ På leden släpper det när man gasar fullt liksom och i djupsnön släpper det ännu mer och ibland vill den gräva ner sig :p Men med fart så går det faktiskt bra tycker jag, den är inte så dålig som många sagt om den i djupsnön. Men ett förlängningskit till 144"(365cm) vore nice :) Tycker dom ser mycket ballare ut också med förlängningen bakom sadeln :) Hartman förlängsningskitet http://richmotorsports.com/store/view_product.php?product=HAR31FYO72&searchlink=yes&search=HARTMAN&page=1 verkar bra tycker jag och kostar 4200kr ungefär med frakt, antar att tullavgift ingår i det. Men sen finns det ju kitet från Mountainperformance http://www.mountainperformance.com/viper-xc.htm som också verkar rätt bra men där får man välja olika "options" så vet ej vad som är bäst att köpa, vad tycker ni? Sen när jag köpt förlängsningskitet så undrar jag vilken matta ni tycker jag ska ha? Jag har funderat på 38mm eller 44mm sen börjar det bli lite väl höga kammar för min del.

MVH
Kör på en 44mm tycker då jag, har som sagt en 51a på min och jag känner att det är för stora kammar för blandad åkning. Har haft skotrar med både 38a och 44a mattor förut och 44an har varit optimal tycker jag!

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Okej, ja 44mm mattor till 365or finns ju till skapligt pris. Så blir nog en förlängning tills nästa vinter. Blir dyr uppgradering tills nästa vinter, SLP PP skidor 3800kr + Matta 6500-7000kr + Förlängsningskit 4000kr = 14500kr :O -.- men den blir nog väldigt fin efter det :) Sen kanske nå nonslip drivhjul får se. Tack för alla svar iallafall, känner mig klar i denna tråd. :) Tack tack