Yamaha Nytro Hänger bak

ratsit

Medlem
10 feb 2010
40
0
1
Luleå
Hej

Var ut och körde igår, efter att skotern stått ute orörd ca 3 veckor.
Upptäckte att "baken" bara hängde i botten, gick att lyfta upp för hand för att sedan rasa ihop igen. Körde hemåt försiktigt och stannade till och upptäckte att baken rest sig lite men inte alls som vanligt, med en enkel handtryckning i baken gickden att trycka ner minst 10cm.

Jämförde med en kompis som oxå har en Nytro, den kändes stenhård bak samt mycket högre.

Vad kan ha hänt, vissa har varit inne på att dämparen har frusit??

Tips, ideer, nån som haft liknande???

Tacksam för svar...

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Det sitter väl Fox Float i boggien så det är väll bara att pumpa upp den lite

ratsit

Medlem
10 feb 2010
40
0
1
Luleå
Tobbe:..Hej jag har en RTX -08 Jubileums modellen....

Jossan: Hmm låter ju skumt, kan det vara köld relaterat?? ska plocka isär nu till veckan och se om jag hittar nåt

GP292

Aktiv medlem
16 dec 2011
56
0
6
Kussjö
dämparen kan ha frusit, xtx:en hade problem med fjädrarnas härdning men tror inte att rtx:en har nå sånt problem

Eddyy

Medlem
17 okt 2009
10
0
1
Långsand
Hej

Var ut och körde igår, efter att skotern stått ute orörd ca 3 veckor.
Upptäckte att "baken" bara hängde i botten, gick att lyfta upp för hand för att sedan rasa ihop igen. Körde hemåt försiktigt och stannade till och upptäckte att baken rest sig lite men inte alls som vanligt, med en enkel handtryckning i baken gickden att trycka ner minst 10cm.

Jämförde med en kompis som oxå har en Nytro, den kändes stenhård bak samt mycket högre.

Vad kan ha hänt, vissa har varit inne på att dämparen har frusit??

Tips, ideer, nån som haft liknande???

Tacksam för svar...

Jag upplevde samma fel på min en gång nu i januari i fällen efter andra dagen när min xtx -12 hade gått ca 20 mil, körde lugnt hemåt men på vägen hem så försvann felet, har inte orkat tagit kontakt med åf än, men kommer felet tillbaka så gör jag de. Hade även en xtx -11 som var med men han fick inte de felet.

ratsit

Medlem
10 feb 2010
40
0
1
Luleå
Hej

Jag hade in den i garage och lät den tina upp, då verkade allt ok. Var in och kikade på tidigare länkat youtube klipp ang inställningar. Jag hade fjädrarna inställt på Medium, vilket var för mjukt, ställde upp dem på hårdaste och mätte enl video. Då hamnade vi rätt med måtten i alla fall.

Kan ju vara så att dämparen frusit och då lär den ju frysa igen, så vi får se, måste ut och testa när det blir lite mildare -30 är inget skoter väder..

Däremot upptäckte jag att slidesen var slut, så dom måste bytas

Magnus

ratsit

Medlem
10 feb 2010
40
0
1
Luleå
Jossan: Ja det verkar vara samma som för mig, fungerar ibland och ibland inte, hade samma problem igår igen...

Mr-twostroke: Vet du någon som repar dämpare i Luleå??

ratsit

Medlem
10 feb 2010
40
0
1
Luleå
ok så yamaha center renoverar dämpare, då ska jag kika in där imorgon, hmm undrar hur länge man får vänta :wondering: