Yamaha nytro Rtx se, vad tror ni?

eaaxelsson

Ny medlem
14 dec 2014
4
0
1
Ursviken
Tjenare alla skoternördar.

Efter sommaren har jag piffat upp min nytro rtx 2009 SE med dessa saker.

Mountain skidor
9-kuggar slip
51mm matta
Slutburk (speedtech), grymt ljud
neddrevad 2kugg på lilla drevet
helt ny boggiedämpare
Sen den andra är nyrenoverad

Det jag undrar om vad ni tror hur den kommer agera , är riktigt sugen på att den ska få lite skidres när man kör i dike eller liknande och även kanske att den reser sig när det är lite snödjup under skotern. Sen om ni kunniga om hur man ska ställa in sina dämpare på skotern för att få så bra skidres som möjligt.

Har försökt leta efter någon som har lagt upp någon tråd där det svarar hur man kan åka rulle med en nytro, utan en turbo.

Så om ni vill får ni jättegärna svara vad ni tror om denna maskin. Samt att ni kanske vet något om dämparna, hur det ska vara osv!

hade det bäst, Eaaxelsson !:)

Last edited:

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har likande setup fast förlängd till 144" och vill också ha lite skidres. En viktig sak är att få till viktförskjutning bakåt när man gasar och Nytrons boggie är rätt hårt kopplad för att hålla skidorna nere.
Fix tips att ändra stop klossarna till saxen i boggien, genom att flytta dom 5 mm så kommer skotern "sätta sig bättre" och enklare få skidres. Kommer dock kräva en hårdare dämpare bak då den får jobba mer eftersom boggien inte är kopplad lika mycket.

Finns intressant läsning som förklara lite här http://mountainblog.ski-doo.com/2012_freeride_sc-5_137/

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Ner drevad 2-kugg och slutbruk tror jag inte på nån längre rulleåkning, det är turbo som gäller!

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
En polare hade en rtx med 44as matta å nerdrevad 2kugg, å han körde då rulle.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
Däremot fungerar den fint att gräva kabeldiken med. :) tills diket blir för djupt och skidorna pekar upp i luften.