Yamaha Phazer 480

Fippmaestro

Medlem
19 aug 2012
18
0
1
Hej, skulle behöva lite köpråd.
Jag har aldrig ägt en skoter förut, är 15 år och inte speciellt motorkunnig. Men jag tycker i alla fall att det är roligt att meka ibland!
Men helst så underhållsfritt och billigt som möjligt.

http://blocket.se/pitea/Phazer_II_eller_bytes_42885733.htm?ca=1_11&w=0

Är detta något att ha? Han skriver att hastighetsmätaren är borta, är det något som är lätt att fixa? Vad ska man se upp med när det gäller Phazers?
Tacksam för svar! :)

YamahaETpower

Aktiv medlem
1 nov 2009
80
0
6
hej har en srv .... nästan intill samma snöskoter förutom cc:n tycker att phazern är en riktigt fin snöskoter med grym komfort för att vara några år , är ju inte dom bästa skotrarna i djupsnön men hänga med nyare skotrar på led och sånt är inga problem:) tycker de är en perfekt ungdomsskoter då man inte har så mycket pengar om något skulle gå sönder , ett + med phazrarna är att reserv delar är lättare att hitta än toapapper på ica så är mycket bra :)

krillemannen

Välkänd medlem
30 nov 2011
192
0
6
Gällivare
Jag hade en Phazer förr i tiden, hade inga som helst problem med den. Bara tanka och köra, sen som föregående säger att reservdelar är enkelt att hitta. Slå till! :bigsmile:

Fippmaestro

Medlem
19 aug 2012
18
0
1
Tackar och bockar för informationen!
Vet ej skicket på mattan på den här skotern, men är det lätt att hitta nya?
Hur många millimeters kammar är bäst till en Phazer om man ska köra 70% lekkörning utanför led? :)

YamahaETpower

Aktiv medlem
1 nov 2009
80
0
6
hej mattan som sitter på phazern är en standrard matta som har setat på 70 % av världens snöskotrar . mattan du ska ha är längd 307cm - bredd 38 cm - delning 2.52" minst 32mm kammar om du har lite dm snö att leka i , tror man max kan ha 38mm på dom men är inte helt 100 . rekomenderar camoplast , är lätt den prisvärdaste mattan på marknaden enligt mig då dom är sina grova kammar som inte viker sig om man kör på led som många andra mattor gör :)

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Hade en Exciter 570 av ungefär samma årsmodell som faktiskt gick riktigt bra! Jag skulle nog dock satsar på kanske en lite nyare MXZ eller SRV/SRX då du får ett betydligt bättre chassie och förmodligen en roligare skoter. Excitern jag hade var en jävel på att äta tändstift så se upp med det om du köper Phazern! :)

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.183
150
63
Säfsen
Glapp styrning är en standardgrej som man får fixa på alla gamla Yamaha med termosar.
Jobbigt att köra med, men lätt att åtgärda med nya brickor och shims. Finns på t.ex Rinab för under tusenlappen.