yamaha phazer felkod 30

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Hej jag har bytt topplockspackningen på phazern och nu när jag ska starta den så går den en lite stund sen dör den å visar felkod 30 å de är väll att den inte får nåt oljetryck? Vad kan det vara för fel då? Jag har haft turbo på den å gjort den original men tog inte bort adaptern mellan blocket och olje filtret för jag har inte skruven som man gängar filtret på.
 

Bosse92

Medlem
27 dec 2014
32
0
1
Östersund
Har du kollat oljan? ;) har du provat och starta den några gånger? När jag rullade min nytro så fick jag samma felkod och fick starta om den 3 gånger innan den försvann. Annars kan du testa att suga ur lite olja från oljetanken och slå i i locket på motorn.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Fyll olja som vanligt och tryck fram den med lite tryckluft (överdriv inte trycket). Enklast är att lossa ventilationen från oljebehållaren som går in i luftfiltret och blåsa där. Täta runt munstycket med tejp eller trasor. Du kan få göra om det några gånger och fylla olja mellan varje försök.

Tydligen kan det hända att pumpen suger luft om man inte fyller en delmängd olja i toppen efter att man bytt både filter och olja.
Har även hört att det lär gå att få till genom att kraftigt luta skotern vid uppstarten. Har dock inte provat den varianten själv.
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
när jag byter olja på nytron så fyller jag till "max" på stickan sen startar jag en liten stund sen samma sak tills den hålls på "max.

Funderar också över varför oljan aldrig blir som skitig i en bil? :eek:
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Okej får prova det imorgon då. Men jag har läst handboken och där står det att man ska lätta på en skruv som sitter vid vänster avgasport för att kontrollera oljoljetrycket, ska jag andvända tryckluft tills det kommer ut där?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Okej får prova det imorgon då. Men jag har läst handboken och där står det att man ska lätta på en skruv som sitter vid vänster avgasport för att kontrollera oljoljetrycket, ska jag andvända tryckluft tills det kommer ut där?

Det ska du inte behöva. Tryck fram oljan bara så ska du se att felkoden försvinner. Gissar att den är tät i övrigt och att adaptern (som du lämnade kvar) är pluggad?