Yamaha Phazer MTX -07, bra allroundmaskin?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jahapp, fattades bara det, nu har "byta-skoter-viruset" slagit till. Precis när jag har gjort i ordning mountainmaxen... :loco:

Phazer MTX -07, hur är den som allroundskoter? (Min budget blir ca 50 k, får inget nyare.)

Jag kör mestadels led, ofta med familjen i pulka, men vill ha en maskin som går att framföra i snö (snöskoter) och även funkar bra vid ensamkörning på svenska gropiga leder.
Jag kör inte jättefort, det duger jag inte till, men vill gärna ha en maskin som är kul att köra.
Egentligen behöver jag mkt fjädring och lite motor, men det är klart, även om man inte är världsmästare på att köra så är det ju kul med mkt motor... :)

Vill gärna ha en 4-taktare pga ljudnivån och driftsäkerheten.

För tillfället kör jag MountainMax 700-00.

Ni som har provat både MM700 och Phazer MTX, vad tror ni, blir jag nöjd om jag byter?

(Jag ser på Blocket att det är mkt lättare att få tag i korta maskiner, FX/RTX. Är de hopplösa att dra pulka med?)

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu har jag inte kört MM700, men Phazern kan säker fungera bra som allroundmaskin. Som du säger, så är det inte en prestandamaskin, man kan bli lite less på att det saknas lite krut. Fjädringsväg finns det gott om, men den är tyvärr för mjuk i boggien orginal. Borde finnas förstärkta fjädrar (hoppas jag), för med orginal får du räkna med genomslag om du väger som en vuxen karl och kör "aktivt", och att skjutsa är inte kul...

MTX funkar riktigt bra i snö så länge du inte ska åka hillclimb. Korta har jag ingen erfarenhet av...

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
har haft en phazer mtx -09a !
Kan dra upp en del saker på denna årsmodell.
På led funkar den förvånadsvärt bra, kan upplevas tippig, tror att det har och göra med placeringen av motorn, men du sitter hur bra som helst.
Fjädringen är för mjuk för att sitta tex 2 på skotern, du kan dra pulka men du måste skaffa isrivare för kammarna är alldeles för dåliga för att riva upp nå snö.
Det du kan göra är att schimsa om bakre dämparen eller köpa kraftigare fjädrar, -07an hade ju en del uppdateringar som skulle göras, kolla att det är gjort.
I lössnö gör den inte bort sig men det slukar bensin när du kör utanför spåret, problemet som jag ser det med lössnsö är för smal bandbredd och inga riktiga kammar, hade gärnat få ha mer paddelaktiga kammar som jag nu såg att pházer -11an hade !
har ju haft en del referenser när jag har kört, ensam på skotern i fjällen, en renegade 600 eller x-trim funkar mycket bättre i tex allt, enda nackdelen är väl att det är 2-takt sdi som du tydligen inte vill ha, har nu köpt en x-trim etec som luktar inget och är tystare än phazern på lågvarav när man tex kör 40-50, en anna sak som stör mig att den är tungjobbad, har kört en commander typ hela vintern istället för det var en roligare skoter och mycket bättre på allt, men den har ju mer pulver och matta så det är ingen skräll, men allt i allo så var jag nöjd med den OM man var helt ensam på skotern och schimsa om dämparna !

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Tackar för input.

Fler synpunkter mottages gärna!

Jag tittar även lite på Phazer FX/RTX. Nån som har provat dra pulka med en sån?

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Tackar för input.

Fler synpunkter mottages gärna!

Jag tittar även lite på Phazer FX/RTX. Nån som har provat dra pulka med en sån?
Det går ju alltid att förlänga en kort till 345 eller 365:s matta. Alla verkar ju byta mattor nu för tiden så det är säkert inga problem att få tag i en beg.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
åkte en mtx 08a förut i ca 2 år! gillade den skarpt och den gjorde inte bort sig i djupsnön även fast skotern knappt syntes pga all snö, fjäll världen vet ja dock inte.
men nackdelen är dämparna. fixar man dom så har man en rolig skoter! men ja tror du ska satsa på en kort maskin då du verkar gilla led mer. byggde eget drag till min å drog kälke inte pulka med tant å dotter på, gick ju, men inge bra för 5 öre. men igen, var vintern för 2 år sen å då var de grymt med snö här hemma!

Jag VILL ha en mtx igen fast med en nytro motor, turbo samt öhlinare. då är ja nöjd :D

Ska tilläggas att anl till att de gick så dåligt å dra med skotern va dämparna, blev tvärlåg på en gång!

Last edited: