yamaha phazer mtx kamm inställning

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Hej jag har plockat bort ett turbo kitt från min phazer och bytt topplockspackning å när jag ska montera insugskammen så måste jag vrida den så den trycker på ventilerna för att få den i nolläget men ska inte ventilerna vara stängda när motorn står i noll? Har jag nollat efter fel sträck på svänghjulet eller skulle ventilerna slå i då?
Det är en 2007a.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Ventilerna ska vara helt obelastade som du misstänker med nockar vänd uppåt och kolv i topp (tdc). De går inte ställa motorn i fel tdc läge typ halvt varv fel men kammarna kan man vända fel väg vilket du nog gjort. En 4taktare har bara ventilerna stängda helt vartannat varv.

Om du är osäker på svänghjulets märkningen för tdc så kan du kolla det genom att stoppa ner en pinne genom tändstiftshål för då ser du om kolven är i tdc vid märket på svänghjul. Men jag antar du har en beskrivning/handbok som visar vilken märkning som är tdc på svänghjulet och då är det onödigt dubbelkolla. Kammarna ska ställas efter märkningar och med nockar vända uppåt = avbelastat från tryckare.
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Okej.
Jag provade å vände på kammarna å då Blev det rätt. Tror jag :-/ det finns 4 märken 3 st sitter bredvid varandra och det andra sitter ett halv varv efter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Okej.
Jag provade å vände på kammarna å då Blev det rätt. Tror jag :-/ det finns 4 märken 3 st sitter bredvid varandra och det andra sitter ett halv varv efter.
Du måste vara tvärsäker på att du har rätt märkning på kammarna och att de linjerar mot rätt markering på toppen! Du måste försöka hitta en verstasbok på nätet de brukar finnas för under 100kr att ladda ner.