Yamaha RX1 turbo.. Hur göra?

arvid94

Ny medlem
2 aug 2010
4
0
1
Finland
Tjena, jag har nu bestämt mej för att köpa turbo till min snöskoter. Har tittat på turbo från mc-express.com (300-500hp)... Är det något speciellt jag borde tänka på? Nya delar till motorn så den klarar av turbon och inte går sönder? Sänka komprission, elr något annat? Tack för alla tips, turbo är nytt för mej.


Skoter: yamaha rx1 årsmodel 2004 1000cc 4-takt.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Prova sökfunktionen? Sen har du ju på mcx sida vad som behövs göras.

Offtopic:
Arvid 94? 16-17år har skoter för 60-65k å ska köpa turbo för 38000kr? Hur snälla är dina föräldrar?

Tycker nog du ska fundera på om det är värt det.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
nu vet jag inte om dom fortfarande säljer turbokit till tidiga rx-1an.
Gör dom de så följer alla saker du behöver med i kittet.
Slå en signal till dom å hör efter.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Av min erfarenhet så förlorar man oftast på att köpa till nya delar, är inte så insatt i priserna, men är det inte bättre att sälja RX1an och köpa en med turbo? Hade en RX1 Warrior förut, och det är TRÅNGT i motorutrymmet, skulle inte vilja hålla på att skruva med den... Sen är det ju ett jävla jobb att montera turbo..
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Jag kan bara säga av egen erfarenhet att om man sätter dit turbon själv så får man bättre överblick i hur det fungerar...Typ om det lossnar en slang eller en kabel så vet man vart den ska....Och det är inte speciellt svårt att montera turbo.....(Nytro) Och alla prylar följer med i kitet....Värt varenda krona...En helt ny värld öppnar sig med turbo...
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Det är ju klart billigare att köpa en där turbon redan sitter i.....Men man vet ju inte hur seriös den förre ägaren var när han/hon monterade turbon...Eller hur hårt skotern har gått....Så har man råd tycker jag att man ska sätta i den själv....För även om Yamahas motorer verkar tåla hur mycket som helst så måste man ju komma ihåg att allt slits hårdare på en Turbo/kompressor skoter....Kedjehus,drivaxel,drivhjul,mattan,chassit,variatorer.....mm.mm.mm....Men jag körde 300 Turbo mil i fjol och jag har inte märkt något extra slitage..270 hp kitet....Och vad jag förstår så är ju 4 fyrcylindriga Yammor ännu mer slitstarka.....Speciellt inget variator/rem slitage.....