Yamaha SRX 700

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Tjenare,

Köpte mig en SRX förra året. jag tycker att jag har haft några konstia vibrationer i den. I går rev jag bort boggin och upptäkte att ett av belagen var borta och mattan har gnagit i meden. Men bara på ena sidan och ganska mycket.

Sen tycker jag att det är väldigt mycket svetsar i främre delen av boggin. Kan man tänka sig att det är nån som har svetsat ihop det snett efter nåt ras.
Svetsarna ser rätt proffsiga ut så det talar ju för att det är seriöst gjort.

Är det bara att smaska dit en ny skena och nya belag och hoppas på det bästa, eller ska man mäta upp den?

Attachments

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Bästa vore ju om du kunde jämföra med en annan "hel" boogie sida vid sida.
Tycker inte svetsarna såg original ut iaf.

Mvh

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
En klassiker att frambryggan går av/spricker på sx/srx. De flesta är svetsad nånstans. Ser den rak ut är det bara att köra med den. Skenan såg därimot inget bra ut, den behöver du nog ersätta.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
nog hade jag kört med den där skenan, bara man får på slidsen så. Visst den är lite försvagad, men inte såå farligt.

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Japp,

Skenan är redan med på inköpslistan. Ska försöka mäta frambryggan och se ifall den är någorlunda rak.

Tackar för svaren

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
NU har jag rivit vidare i boggin. Det verkar som att min skoter har varit med på SM i Backhoppning för lake racers. Desstuom verkar inte den tidigare mekanikern tro på vaken bussningar eller brickor. Det saknas både det ena och det andra lite här och där.

Blir lite irriterad på folk som klåparmekar. Jag kan inte heller meka skoter, men jag tar reda på vad som skall sitta var och sätter tillbaka det som jag tar bort.

Att skotern är sliten och trasig, det tycker jag är okej, det är en gammal skoter, men att det saknas grejer lite överallt, det är faan inte ok. Framför allt när det är uppenbart att någon har skitit i att sätta dit det.

Här kommer lite mer bilder på eländet

Attachments

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Jag är öppen för alla förslag :)

Finns det nåt som passar rakt av? eller måste man börja borra i tunneln, flytta kylare, etc.

Risken är väl att man springer och köper en ny boggie och får börja med att byta fjädrar, bussningar och lager likt förbannat.

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Skenan ser hyffsat körd ut;/ och svetsarna är inte orginal, hade jag stått i din kläder hade jag kollar runt efter en XTC/SXR boggi komplett då slipper du borra o flytta i chassit, sen får den lite bättre fjädring plus lite mer markfrigång bak:)

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Det där känner jag igen. Min boggie såg nog fan exakt ut så där, inte skenan dock.
Tog med min till jobbet å svetsade om "örona" till lite grövre material samt borrade och gängade om m10 hålen i ändarna till m12.

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Nu har jag gärvt vidare och gått igenom hela boggin. Flera grejer är av och måste svetsas alt bytas ut. Bussningar saknas helt på flera ställen.

Jag fick ju för mig att boggin var sned i och med att den har slitit ut ena slidsen. Men det visade sig att idioterna bara har bytt på ena sidan tidigare. Så den som är helt slut nu och som har pajat skenan verkar vara orginal sen 1998. Kollar man på den sliden som är hel så börjar den ge sig på samma ställe.

Är det ett normalt förfarande att man bara byter en slide när man ändå håller på?

Frambryggan verkar vara sjysst. Den är hel och någorlunda rak. Skiljer några mm, men det får gå inom felmätning/vindögdhet.

Så nu ska jag bara jaga rätt på bussningar. Skena och lite andra grejer är redan inköpta och väntar på leverans. :)

Attachments

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
viper boggien passar oxå rakt av i orginal hål, och vissa modeller av rx-1, mm,mm. pro action boggien mao.
jag har haft både sxr och nu mer viper i min srx, det blev betydligt billigare och enklare att kursa en "ny" boggie än att laga den gamla...
och avsevärt bättre fjädring och framkomlighet i lössnö....

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Som det ser ut nu så kommer jag renovera boggin. Var inne ett tag på att skurva dit en MM boggie, men det blev för stort jobb så här på höstkanten. Men hittar jag en fin boggie som passar... snön är ju inte här än och sova kan man göra sen.

Planen nu ligger på att köra med den i vinter och sen sälja i vår/höst. Så köper jag en annan mer ändåmålsenlig för min typ av åkning (läs högre fjädring och bättre sittkomfort).

Men man kan inte komma ifrån att motorn i SRX:en är jäkligt rå :)

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Std. yamma bussningar är bedrövliga (tunn plast) Dessutom har dom missat att sätta
smörjnipplar på nedre främre svinginfästning!! Så det bör du absolut borra dit. Är det fortfarande glappt med nya bussningar på plats kan du shimsa med blad mässing =)

Ang. fjädringsväg så har jag viper öhlinare runt om på min -00 å det blir ju bättre men går ju
inte att jämföra/hänga med en modern skoter på dålig led. Plus att man förlorar ganska mycket av
"gocart" känslan! Så mitt tips är att du behåller std. fjädringsväg! Då kan du förnedra många på slät led =) men montera då gärna bukplast för dom är lååg!