Jag löser inte detta!!!
Har renoverat en ss440 som gick dåligt redan från att den blev min. Hittade en massa fel som kunde orsaka detta. T.ex. Kassa reeds, en cylinderfotspackning som var felmonterad, kolvar halvdåliga, läckande packboxar till veven mm.
Nu helrenoverad med nya kolvar, komplett packningssats, nya reeds, stift, mm.
Den går inte få att gå bra. Misständer. Tål ej gas. Hög tomgång omotiverat. Ingen tomgång ibland. Avgassmällar både vid avslag och fullgas. Varvar inte upp ens med startgas. Stiften dyngsura ibland, ibland sotiga som tusan. Går att lura upp lite i varv med hjälp av choken.
Har testat tre olika tändplattor, två olika svänghjul, två olika cdi-boxar varav en kom från en fungerande skoter, tre olika tändspolar. Har ställt tändningen i alla olika lägen. Testat två olika förgasare(varav en original med orginalbestyckning) och bestyckat med ett 15 tal olika munstycken, två olika avgassystem. Har nu till och med bytt vevaxel för att utesluta att den vridit sig om nu detta är möjligt??? Ibland startar den baklänges trots att tändinställningen är OK. Vid nästa försök kan den gå framåt. Det är cdi-boxen säger ni nu men har testat en som jag vet är OK tagen ur en skoter som går bra och identisk med den andra skithögen som har fått troll i sig. Bensinen är sprillans ny. Har testat tre olika bränslepumpar och även kört från separat tank med självtryck direkt ner i gasaren. Allt är bytt men den går lika fullt inte bra. Enda positiva är nog att den är lättstartad. Har säkert bytt något mer som jag inte kommer på nu. Övriga elsystemet är givetvis urkopplat för att utesluta felkällor där.
Ibland går den bra som tusan på tomgången men direkt man rör gasen så bååar den eller skjuter ett skott så det piper i öronen hela natten samtidigt som man ligger sömnlös och funderar på hur jäääämarns dålig man är på skruva som inte hittar felet.
Allt är givetvis rengjort invändigt och utvändigt. Det känns som att det borde vara något med tändningen men VAAAAD. Cdiboxarna brukar ju bli heldöda när de går sönder. Tre tändplattor bör inte vara trasiga men samtidigt ge gnista. Tre tändspolar bör inte vara dåliga men ändå ge gnista. Enda iden jag har nu är att kontakta en exorsist men dom är inte lätta att få tag på har jag insett.
Knäck den nöten och jag är dig evigt tacksam..... Med vänlig hälsning MEX
Har renoverat en ss440 som gick dåligt redan från att den blev min. Hittade en massa fel som kunde orsaka detta. T.ex. Kassa reeds, en cylinderfotspackning som var felmonterad, kolvar halvdåliga, läckande packboxar till veven mm.
Nu helrenoverad med nya kolvar, komplett packningssats, nya reeds, stift, mm.
Den går inte få att gå bra. Misständer. Tål ej gas. Hög tomgång omotiverat. Ingen tomgång ibland. Avgassmällar både vid avslag och fullgas. Varvar inte upp ens med startgas. Stiften dyngsura ibland, ibland sotiga som tusan. Går att lura upp lite i varv med hjälp av choken.
Har testat tre olika tändplattor, två olika svänghjul, två olika cdi-boxar varav en kom från en fungerande skoter, tre olika tändspolar. Har ställt tändningen i alla olika lägen. Testat två olika förgasare(varav en original med orginalbestyckning) och bestyckat med ett 15 tal olika munstycken, två olika avgassystem. Har nu till och med bytt vevaxel för att utesluta att den vridit sig om nu detta är möjligt??? Ibland startar den baklänges trots att tändinställningen är OK. Vid nästa försök kan den gå framåt. Det är cdi-boxen säger ni nu men har testat en som jag vet är OK tagen ur en skoter som går bra och identisk med den andra skithögen som har fått troll i sig. Bensinen är sprillans ny. Har testat tre olika bränslepumpar och även kört från separat tank med självtryck direkt ner i gasaren. Allt är bytt men den går lika fullt inte bra. Enda positiva är nog att den är lättstartad. Har säkert bytt något mer som jag inte kommer på nu. Övriga elsystemet är givetvis urkopplat för att utesluta felkällor där.
Ibland går den bra som tusan på tomgången men direkt man rör gasen så bååar den eller skjuter ett skott så det piper i öronen hela natten samtidigt som man ligger sömnlös och funderar på hur jäääämarns dålig man är på skruva som inte hittar felet.
Allt är givetvis rengjort invändigt och utvändigt. Det känns som att det borde vara något med tändningen men VAAAAD. Cdiboxarna brukar ju bli heldöda när de går sönder. Tre tändplattor bör inte vara trasiga men samtidigt ge gnista. Tre tändspolar bör inte vara dåliga men ändå ge gnista. Enda iden jag har nu är att kontakta en exorsist men dom är inte lätta att få tag på har jag insett.
Knäck den nöten och jag är dig evigt tacksam..... Med vänlig hälsning MEX