Yamaha SS440 jag blir knäpp.

Mickdoo

Aktiv medlem
27 nov 2012
81
2
8
Jag löser inte detta!!!
Har renoverat en ss440 som gick dåligt redan från att den blev min. Hittade en massa fel som kunde orsaka detta. T.ex. Kassa reeds, en cylinderfotspackning som var felmonterad, kolvar halvdåliga, läckande packboxar till veven mm.
Nu helrenoverad med nya kolvar, komplett packningssats, nya reeds, stift, mm.
Den går inte få att gå bra. Misständer. Tål ej gas. Hög tomgång omotiverat. Ingen tomgång ibland. Avgassmällar både vid avslag och fullgas. Varvar inte upp ens med startgas. Stiften dyngsura ibland, ibland sotiga som tusan. Går att lura upp lite i varv med hjälp av choken.
Har testat tre olika tändplattor, två olika svänghjul, två olika cdi-boxar varav en kom från en fungerande skoter, tre olika tändspolar. Har ställt tändningen i alla olika lägen. Testat två olika förgasare(varav en original med orginalbestyckning) och bestyckat med ett 15 tal olika munstycken, två olika avgassystem. Har nu till och med bytt vevaxel för att utesluta att den vridit sig om nu detta är möjligt??? Ibland startar den baklänges trots att tändinställningen är OK. Vid nästa försök kan den gå framåt. Det är cdi-boxen säger ni nu men har testat en som jag vet är OK tagen ur en skoter som går bra och identisk med den andra skithögen som har fått troll i sig. Bensinen är sprillans ny. Har testat tre olika bränslepumpar och även kört från separat tank med självtryck direkt ner i gasaren. Allt är bytt men den går lika fullt inte bra. Enda positiva är nog att den är lättstartad. Har säkert bytt något mer som jag inte kommer på nu. Övriga elsystemet är givetvis urkopplat för att utesluta felkällor där.
Ibland går den bra som tusan på tomgången men direkt man rör gasen så bååar den eller skjuter ett skott så det piper i öronen hela natten samtidigt som man ligger sömnlös och funderar på hur jäääämarns dålig man är på skruva som inte hittar felet.
Allt är givetvis rengjort invändigt och utvändigt. Det känns som att det borde vara något med tändningen men VAAAAD. Cdiboxarna brukar ju bli heldöda när de går sönder. Tre tändplattor bör inte vara trasiga men samtidigt ge gnista. Tre tändspolar bör inte vara dåliga men ändå ge gnista. Enda iden jag har nu är att kontakta en exorsist men dom är inte lätta att få tag på har jag insett.
Knäck den nöten och jag är dig evigt tacksam..... Med vänlig hälsning MEX
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Enkelt fel de är en råtta som byggt bo i pipan no kidding).
Ljuddämparen kan även ha våldsamma råttbon som är ytterst svåra att trassla ut så man kan bli tvungen kapa isär både pipa och slutburk för att få ut skiten. Ett annat alt till råttbo är att ljuddämparen harv rostat sönder en mellanvägg invändigt som täpper till.

Enklast test för att utesluta detta är att köra utan pipa och burk ,,kröken rätt ut bara. Då ska den gå på tomgång och svara halvbra på gaspådrag.

Jag har råkat ut för detta 3 ggr i livet ena va råttbo och de två andra va rost inne i ljuddämpare.

Kolla även inne i luftburken.
 
Last edited:

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Mitt förslag är att kolla tändkablar och hattar om du inte redan vet att det sitter bra grejor där.
På gamla maskiner kan det va satt dit vad skit som hellst.
 

Mickdoo

Aktiv medlem
27 nov 2012
81
2
8
Det var cdi`n lika förbaskat m.m. Testade tre (eller fyra) olika som jag skrev och en var trasig och en ej kompatibel trots identiskt utseende och kabelfärger. Det funkade till slut med den tändplatta jag "bestämt" mig för var trasig och lagt åt sidan. Den jag visste fungerade behövde tydligen ett annat svänghjul eftersom jag eller någon annan blandat ihop årsmodeller och vad den kom ifrån för maskin. Det var en ET platta och dom stämmer överens vissa årtal. Ser identiska ut. Ja ja ja det var skönt när man hörde den gå som den ska. Tips: Köp en bra spritpenna och märk era grejer med årsm. och maskin när ni demonterar. Man minns saker men inte allt. Fördelar: Nu har man en del grejer som ligger på hyllan och väntar på framtida problem. Nu jobbar man i nästa maskin...