Yamaha SXR 600 bluddrar och "dör" vid motorbroms

Fimpaxxx

Medlem
21 jan 2011
6
0
1
Hej!
Tänkte kolla om någon av forumets experter har några heta tips vad mitt problem kan bero på. Det yttrar sig så här:
När jag är ute och kör, oberoende av om motorn är helt varm eller nystartad så händer det ganska ofta att, efter att man varvat lite och sedan släpper gasen och motorbromsar så försvinner all gasrespons. Jag måste stanna helt och verkligen låta motorn gå ner på tomgång innan jag kan köra normalt igen. Känns nästan som att den inte får nåt bränsle alls efter motorbromsningen.

Tips och idéer mottages tacksamt.

/Magnus
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Låter som den tömmer flotörkopparna,,,men då skulle den även dö under en längre fullgasrepa tycker jag. Men kolla upp hur bra bränslepumpen kastar ur sig soppa när du drar i dragstarten och har bränsleslangar lös,,den ska spotta några cm ut från slangmynning om pumpen funkar ok. Prova även utesluta vacumfel genom att öppna tanklocket en aning för har du svintur sitter bara en avluftning från tank igen eller är i kläm.

kolla även upp motståndet i tändhattarna eller köp nya direkt för srx t-hattar är junk när dom har någ år på nacken.
Det är vanligt att få ärja/grönmögel på ett överförings stift inne i tändhattens konstruktion (omöjligt att se) och det gäller alla yamaha som har lika tänhattar som srx . Jag fick en chock när jag nyss skulle mäta upp ohm värdet på några tändspolar från srx och kunde inte få ut något värde hur jag än försökte gnugga mig till värde inne i tändhatten. Det slutade med en sönderskärning av tändhattarna och inne i överföringen från tändkabel till själva tändhatt så finns en mässing hyllsa som ska överföra strömmen till resten av tänhatten och den hade ärgat så till den milda grad att det var helt omöjligt för lägre strömmar att ta sig mellan tändhatt och tändkabel. Maskinen den kom från gick visserligen enligt ägaren men jag tror säkert den hade vissa problem på lägre varv eller som i ditt fall avsläpp på gas .

Det går inte laga detta problem utan att förstöra tänhattarna och hårdlöda ihop konstuktionen som borde ha gjorts från fabrik, så köp nya NGK tänhattar för dom är bra. Eller rättare sagt alla andra förekommande tändhattar i hela världen är bättre än dom srx har och gud vet vika fler yamaha som har dessa.

Men för den snåle så kan man ju mäta sig till om dom har ärga problem,,det är ju bara att mäta genom tändspolen och ut till tändhatt och har man ett stabilt värde då så funkar dom forfarande. Brukar ligga runt 12ohm har jag för mig men det viktiga är bara att det är samma motstånd på alla spolar och stabilt värde.

Men byt hellre tändhattar då dessa org yamaha hattar kan få detta problem när man minst anar det,. maskinerna kan säkert gå hyffsat bra trotts detta problem men man har helt klar missningar någonstanns i registret utan att ens veta om det!!
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
skulle tro att det är t.o.r.s frysskyddet till gasen som trilskas, det går koppla förbi nere vid förgasarbryggan. kolla i instruktionsboken hur.

förövrigt kan jag meddela att jag kört ca:1500mil med min srx och det enda jag inte bytt snart är tändhattarna...
men det kanske är jag som inte märkt något fel heller;)
 

Fimpaxxx

Medlem
21 jan 2011
6
0
1
Tackar ödmjukast för dessa tips. Bonustack för tändhattsförslaget; de ska bytas omgående. Fick för övrigt nyss ett annat förslag på vad felet skulle kunna vara, troligt eller inte, men det ska också undersökas. Hans förslag - skit i tanken. När man motorbromsar och bränslet i tanken skvalpar till ligger det nåt skit i tanken som då täpper igen "utloppet". Lite mer skvalpande och det sköljs iväg. Tänkbart? Värt ett försök i a f.

Återigen tack för tipsen.

/Magnus
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Kolla kabels stammen som går under motorn, brukar vara ett vanligt problem på yammorna som gått nåra mil. brukar skava under när det hoppar och studsar mkt. har själv gått igenom min kabelstam och hitta nåra skavda kablar som lega och kortslöt mot varandra. rengör med bräcklen, torka av, sen isolerar du dom kablarna som skavts sen lindar du nytt över alla kablar. det som också brukar spöka på yammorna är dödar knappen på styret, jag ersatte knappen med feg snöre.

jag har kört med min srx 2200 mil.