Yamaha Vector LTX - 08

Mr Y

Medlem
8 dec 2006
36
0
1
Östersund
Är det nån av er forumläsare som äger en yamaha Vector LTX -08 ? Och är ni nöjda med dem ?

Det är snart snö igen och funderar lite på att köpa mig en sådan , det finns nya kvar hos vissa yamahahandlare.

Provade en sådan i vintras en kort sväng på en sjö och det gav mersmak. Men jag vil även höra andra erfarenheter och är dem dyra att försäkra ?

Hade en Rs Venture 05 innan, men den upplevde jag lite tung och klumpig , i synnerhet när jag ändå åker mest själv. Motormässigt var jag dock supernöjd med den, snål på soppa och fartresurser tillräcklig för att kunna hålla jämn takt med polarnas sportmaskier.

lammi

Ny medlem
11 sept 2008
4
0
1
Kalix
Hej, jag har en och har kört 270 mil i vinter är mycket nöjd med den perfekt efter leder
boggien fungera mycket bra, men det blir att man kör för fort med den, jag är ändå 63 år
har haft skoter sen 1969 och antalet är många, bränsle förbrukningen har varit mellan
1.2l till 1.6l försäkringen har jag i trygg hansa helförsäkring kostar där 4294kr per helår
men man har ju den bara påställt när man anväder skoter så det blir inte så mycket.
Negativa som jag upplever är variator ljudet upp till 5000varv,men det har ju alla yamaha
fyrtaktare, har haft en venture 700-04 innan jag bytte till vector, och det var en stor
skillnad mot venture i allt, komforten, boggien, framkomlighet i lösnö, körkänsla,bränsle förbrukning.

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Tja jag köpte en LTX ifjol tyvärr han jag bara köra ca 40 mil.. innan snön försvann... men satan mer nöjd kan man inte bli.. sjukt bra bränsleförbrukning, grym på och utanför led, vart förvånad hur balanserad den är i luften trodde den skulle dyka vid höga hopp men icket skotern ställde sig rätt direkt, ända man är missnöjd med är att det inte sitter noslip hjul från fabrik.. men det är ett måste annars rappar mattan.. men det gör den ju på alla 4-strokare.. bara att inhandla.. du blir inte missnöjd det lovar jag.. men är du ute efter ren lek så ska du köpa fx nytron..

Erik_Li

Aktiv medlem
11 jan 2005
60
0
6
Luleå
Hej
Jag har en som jag körde 140mil med förra säsongen.... Är väldigt nöjd med maskinen en lagom blandning av modernkörställning utan att bli för extrem "ståupp" har dock monterat en styrhöjare till Apex Mtn (ca:4cm) det gjorde körställningen perfekt för mig. Upplever den smidig och lättkörd trots den relativt höga vikten på pappret. Har inte upplevt något behov av non-slip drivhjul men man måste justera efter matta då den sträcks ut när den är ny. Hel-försäkring hos TryggHansa ca: 4500kr.
Enda nackdelarna tycker jag är att mono-shock boggien "smäller" i viktförskjutningsarmen vid körning på "tvättbräde-led", samt rassel från rullar och vikter i primärvariator på tomgång. Lite irriterande på en maskin som i övrigt har fantastisk kvalite.
Grymt trevlig motor med låg bränsleförbrukning 1,3 - 1,7 l/mil, finns kraft att tillgå i alla lägen.
Köp en di kommer inte att bli besviken......

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
men tänk då på att om du justerar mattan så den inte rappar så bränner du slidsen väldigt fort... därför är noslip det ända altenativet. då slipper man brända slides.
mvh