yamaha venture 500xl 01 problem

sudswe

Medlem
23 apr 2014
6
0
1
östersund
tja, som rubriken lyder så har jag en venture 500xl 01 med startproblem, den tvärdog när min syster va ute och körde sen fick hon igång den tillslut, sen har gick den väldigt konstigt och då tänkte jag att det va soppa pumpen men den fungerar (har plockat isär den och kollat membranen och det kommer bensin ur den) sen försvan gnistan helt, jag har bytt stator, tändspole och tändstift och har fortfarande ingen gnista, någon som varit ut för liknande problem tidigare eller någon som har något tips på vad som kan vara fel.

funderar på att beställa en ny cdi box till den men vill avakta tills man vet lite med vad felet kan bero på

Mvh Kevin :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Kolla att nödstopp, tändningslås och switcharna i gashandtaget är hela. Försök koppla förbi dem om det går. Jag hade en Arctic Cat för en massa år sedan där det var problem med gashandtaget. Det kanske finns någon verkstadshandbok att ladda ner på nätet där det står hur man enklast felsöker.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vid problem med mikrobrytarna i gashandtaget så brukar varningslampan för "gashängsförreglingen", det brukar stå TORS eller något sånt på den, blinka eller lysa. Oftast står det t o m i instruktionsboken hur man i nödfall kan koppla förbi dem, det kan t ex ligga en byglingsplugg i verktygsväskan som ska kopplas in någonstans istället för kabeln till gashandtagsbrytarna.

Yamaha-skotrar brukar ha en modellkod som kan vara bättre än handelsnamnet att söka på när det gäller att hitta handböcker.
 
Reactions: trixa

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tror inte att det finns någon lampa men om TORS är aktiverat går den utmärkt upp till ca 3300 rpm där tändningen stoppar den från att komma högre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

sudswe

Medlem
23 apr 2014
6
0
1
östersund
jag har kopplat ur tännings låset men inte stopp knappen, ska pröva det också.

okej, ja min har ju ingen gnista alls sådå är det troligtvis inte det som är felet, och nä tror inte heller det är någon lampa, har inte sätt någon iaf :) tacksam för svar :)
 

sudswe

Medlem
23 apr 2014
6
0
1
östersund
jag kopplade ut tändningslåset och stoppknappen men ingen gnista nu heller, har kollat lite om någon kabel sitter löst eller dåligt men ingen lycka, börjar bli lite frustrerad på den nu, ingen som har nå mer tipps på vad de kan vara, startmotorn går och jag har bra comp, ända felet är att jag inte får någon gnista även om jag har stift i som jag vet fungerar.
mvh Kevin