Yamaha Viking 540 motorproblem

Skogsjonas

Prospect sledder
4 feb 2018
1
0
0
Kärrsjö
Hej,

Har en Viking III som inte vill gå något vidare bra. Köpte den efter att den stått bra nog länge. Den startade bra men gick riktigt dåligt. Orkeslös och dog vid gaspådrag. Fick tipset att byta bensin och rengöra förgasaren vilket jag gjorde.

Nu går den bättre, men inte alls bra. Den har inget klipp alls; det känns som att jag har 10-15 hk. Vet att den skall gå bättre eftersom jag haft vikingar förr.

Kollade ljuddämparen om det kunde vara något där, men jag tror inte att det var något problem. Tänkde att bränslefiltret kunde vara tätt, så jag kikade på det med, men det såg bra ut.

Är det någon som har någon bra idé ? Skulle vilja hitta en ställskruv på förgasaren och vrida på mer bränsle på högvarvsmunstycket...

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Är du säker på att de är motorfel och inte variator fel. Som ex kan fjädern i primärvariatorn eller i sällsynta fall sekundären gått av. Om man har varvräknare så kan man se om primärfjädern är av för då slår den till på lägre varvtal. Men viking har väl inte varvräknare så då måste du ha bra motoröra för att lista ut om den slår ihop tidigare än standard.
Om de är motorfel så kan de fortfarande va skit i förgasaren eller fel på soppa pump. Om bränslepumpen är dålig bör motor gå med full effekt minst 200-300m för att sedan dö helt eller delvist. Testa det genom att ha den på tomg i minst 3-5 min så flotörkoppen hinner fyllas även om pumpen är dålig ,gasar du på från det läget ska den gå bra,full effekt så länge soppar räcker i flotörhuset typ max 400m. Om den nu lägger av efter 400m så renovera bränslepumpen.
Du borde även ta ett kompprov ,mätare finns rel billigt på Biltema .
De kan såklart vara fler motorfel typ packbox väck bakom variator (vevhustätning)
Du skrev att du kollat ljuddämpare ,men ta en titt till för råttor är bra på att bygga bo ljuddämpare och pipor. Jag fick rensa ur mina pipor med kraftig ståltråd råttboet satt enormt hårdpackat med bla långt gräs. Om de byggt bo i själva ljuddämparen finns risk att man måste ge upp eller byta ut dämparen alt skära upp den för de är invecklade invändigt. Pipan är som tur är mer lättrengjord.
Kolla även så ingen byggt bo i luftburken!